
Nagy bajban Magyar Péter, az adatszivárgás során több bűncselekmény is történhetett
Gyurcsány Ferenc régi bizalmi emberei segítségével valósította meg Joe Biden embere, David Pressman az amerikai költségvetési pénzekből finanszírozott háborúpárti plakátkampányt. A napokban óriásplakátok jelentek meg országszerte az orosz csapatok Ukrajnából történő kivonását követelő szöveggel, párhuzamot vonva az 1956-os magyar forradalommal.

Forrás: Telex
Az amerikai pénzből indított kampány a magyar kormány azonnali tűzszünetre és békepártiságra épülő álláspontjának ellensúlyozását célozza. A plakátokon szerepel az is, hogy a politikai akciót a Nyugati Pályán nevű Facebook-oldal indította az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával - magyarán ők fizetik.
Egy furcsa Facebook-oldal
A Nyugati Pályán elnevezésű oldal kizárólag a közösségi médiában, a Facebookon és az Instagramon van jelen, nagyjából harmincezer követővel rendelkezik (ez egyáltalán nem kiemelkedő szám egy Facebook-oldal esetében), 2020 februárjában hozták létre és az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával a Flow PR Kft. kommunikációs ügynökség üzemelteti, amely a Splendidea Communications Kft. integrált vállalati kommunikációs kampányokat végző divíziója.
Az oldal azzal a közhellyel hirdeti magát, hogy célja: „hogy megszólítsa azokat, akiket érdekel Magyarország jelene és jövője”.
Szerintük Magyarországnak a nyugati pályán érdemes folytatnia. „Ehhez szolgáltatunk érveket, és erről szeretnénk meggyőzni minél több magyart” – írják. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bemutatják, mennyire kecsegtető a nyugat, az EU és a NATO, szemben a kelettel.
Százmilliós hirdetések
A Nyugati Pályán a Facebookon és az Instagramon a 2020. februári alapítása óta közel 139 millió forintot költött hirdetésekre. Ezzel a tizenharmadik helyet foglalják el a legtöbbet hirdető oldalak rangsorában. A baloldali szereplők közül egyedül az Erősítő (272 millió), és a guruló dollárokból finanszírozott Ezalényeg.hu (228 millió) költött náluk többet hirdetésekre.
Az amerikai támogatású propagandaoldalt működtető Splendidea Communications Kft. 2002. szeptember 20-án jött létre, jelenleg 24 főt foglalkoztat és fő tevékenysége PR, kommunikáció. A legutóbbi pénzügyi adatok szerint 2021-ben közel 300 millió forint nettó árbevételt értek el, ami 27,58 százalékkal haladta meg az előző évit. Az adózás előtti eredményük is 28,91 százalékkal, 26 millió forintra nőtt.
A Heti Válasz 2005. szeptember 8-án írt arról, hogy az akkor baloldali vezetésű Fővárosi Önkormányzat a Privy-t bízta meg az útfelújítási ("dugókommunikátori") feladatokkal kapcsolatos kommunikáció ellátására. Ez bruttó 28,6 millió forintot jelentett nekik, amely a Capital csoport bevételének közel egytizede volt. A cikk egyébként már csak a Wayback Machine nevű oldalon keresztül érhető el.
Az SZDSZ-től a Jobbikig
A cégcsoport két kulcsembere két régi szabad demokrata káder, Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán. Utóbbi korábban a Splendidea ügyvezetője és a Political Capital egyik alapítója volt Szabados mellett.
A szociológus végzettségű jelenleg filozófiát is hallgató Somogyi 1990-ben, 17 évesen pártoló tagként belépett az SZDSZ-be, majd 1999-ben megszüntette párttagságát, mert üzleti pályára lépett. A Political Capital mellett az MDF kampányfőnökeként és Dávid Ibolya tanácsadójaként is ténykedett, nem túl sikeresen, hiszen a 2010-es választásokon kivezette a rendszerváltó pártot a parlamentből.
A Political Capital-csoport egyébként 2006 és 2010 között rengeteg megbízást kapott a második Gyurcsány-kormánytól, így a céghez 432,2 millió forint közpénz érkezett. Ennek egy része, 190 millió forint a Nemzetbiztonsági Hivataltól jött.
Az akkori kormányfőhöz fűződő bizalmi viszonyt igazolja az is, hogy Somogyi részt vett Gyurcsány Ferenc 2004-es kampányprogramjának megírásában. Jelenleg éppen a Jobbik környékén bukkant fel, tanácsadóként és elemzőként a párt közeli Civitas Intézet munkatársa.
Az egykori gyurcsányista kulcsember tanácsaira máshol is van kereslet, hiszen 2022-ben Kész Zoltánnal, a Mindenki Magyarországa Mozgalom egyik vezetőjével együtt részt az úgynevezett Polgári Platformban, amely egyik digitalizációs tanulmánya a baloldali összefogás választási programjába is bekerült. Somogyi 2021 decemberében maga jelentette be, hogy megállapodás született Márki-Zay Péter és a Polgári Platform civil szervezet között.

Az amerikai pénzből indított mostani plakátkampányt kivitelező Splendidea ügyvezetője Szabados Krisztián, aki már 2007 óta a cégnél van és jelenleg a Flow PR Kft. ügyvezető igazgatója is, 2001-2019 között pedig a Political Capital tulajdonosa és igazgatója volt. A Splendidea cégvezetője Sajti Botond Péter, aki karrierjét az RTL Klubnál kezdte – online szerkesztőként 2002 és 2003 között –, majd a Splendidea elődjénél, a Privy Council Communications-nál dolgozott 2003 és 2010 között, azóta pedig a Flow PR munkatársa.
A Privy Council Kft. 2008-ban névváltozáson ment keresztül és egészen 2010-ig Privy Council Communications Tanácsadó Kft. néven folytatta tevékenységét. Ezt követően, 2010 és 2013 között Flow Public Relations Kft. néven működött a cég, majd 2013. június 7-től a máig hatályos Splendidea Communications Kft. néven üzemel.
A cég székhelye 2021 óta egy belvárosi házban található. Ez azért érdekes, mert Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán több cége is ide van bejegyezve. Ezek közül talán a Kommunikáció és Imázs Intézet Kutató és Szolgáltató Kft. a legérdekesebb, amely 2022-ben 80,1 millió forintos nettó árbevételt ért el, ami 18,92 százalékos növekedést jelent. Somogyi a cégben tavaly 20 millió forint osztalékot vett fel.
A cégadatbázisban szereplő kapcsolati háló jól mutatja, hogy a Nyugati Pályán oldalt működtető Splendidea alá tartozik a Political Capital Kft. is.
A Nyugati Pályán az óriásplakátokon túl már a Facebook oldalán is beindította a „Ruszkik Haza” kampányát, bár még a hirdetésekben nem jelent meg.

Forrás: Nyugati Pályán hivatalos Facebook-oldal
A fentiekből megállapítható, hogy az USA budapesti nagykövetsége által támogatott háborúpárti kampányban kulcsszerepet vállalnak a Gyurcsány-korszak bizalmi emberei.

Fotó: Twitter
Talán az sem véletlen, hogy a kampányt vezénylő cég egyik volt vezetője, Somogyi Zoltán újabban a Jobbik háza táján tűnt fel, majd a párt elnökét – a súlyosan antiszemita kijelentéseiről ismert Gyöngyösi Mártont – a napokban meghívták az Egyesült Államok nagykövetségén rendezett széderestre.
Címlapfotó: MTI/ Kovács Tamás

Nagy bajban Magyar Péter, az adatszivárgás során több bűncselekmény is történhetett

Az uniós szabályok szerint is a Tisza felelős az adatszivárgási botrány miatt

Tisza-szakértő: A 14. havi nyugdíj elvételével csak májusban kellene előjönni

Még a baloldali EUobserver is elismeri: Orbán Viktor washingtoni látogatása hatalmas diplomáciai győzelem volt

Folyamatosan érkeznek vissza a nemzeti konzultációs ívek, gőzerővel gyűjtik a háborúellenes aláírásokat is

Le Monde: a szankciók alóli mentesség bebetonozza a már így is erős szövetséget Donald Trump és Orbán Viktor között

A CNN is kiemeli, hogy Trump erős vezetőnek nevezte Orbán Viktort

New York Times: A Trumppal való találkozóból nagyot profitál Orbán Viktor a választási kampányban

Hernádi Zsolt: elkerülte Magyarország az üzemanyagár-robbanást az amerikai megállapodással

Mit jelent egy pénzügyi védőpajzs?

Lázár: Donald Trump számos kérdésben tanácsot kért Orbán Viktortól

Trump: Európának több tisztelettel kellene viseltetnie Orbán Viktor iránt