Forrás: Telex
Az amerikai pénzből indított kampány a magyar kormány azonnali tűzszünetre és békepártiságra épülő álláspontjának ellensúlyozását célozza. A plakátokon szerepel az is, hogy a politikai akciót a Nyugati Pályán nevű Facebook-oldal indította az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával - magyarán ők fizetik.
Egy furcsa Facebook-oldal
A Nyugati Pályán elnevezésű oldal kizárólag a közösségi médiában, a Facebookon és az Instagramon van jelen, nagyjából harmincezer követővel rendelkezik (ez egyáltalán nem kiemelkedő szám egy Facebook-oldal esetében), 2020 februárjában hozták létre és az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával a Flow PR Kft. kommunikációs ügynökség üzemelteti, amely a Splendidea Communications Kft. integrált vállalati kommunikációs kampányokat végző divíziója.
Az oldal azzal a közhellyel hirdeti magát, hogy célja: „hogy megszólítsa azokat, akiket érdekel Magyarország jelene és jövője”.
Szerintük Magyarországnak a nyugati pályán érdemes folytatnia. „Ehhez szolgáltatunk érveket, és erről szeretnénk meggyőzni minél több magyart” – írják. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bemutatják, mennyire kecsegtető a nyugat, az EU és a NATO, szemben a kelettel.
Százmilliós hirdetések
A Nyugati Pályán a Facebookon és az Instagramon a 2020. februári alapítása óta közel 139 millió forintot költött hirdetésekre. Ezzel a tizenharmadik helyet foglalják el a legtöbbet hirdető oldalak rangsorában. A baloldali szereplők közül egyedül az Erősítő (272 millió), és a guruló dollárokból finanszírozott Ezalényeg.hu (228 millió) költött náluk többet hirdetésekre.
Az amerikai támogatású propagandaoldalt működtető Splendidea Communications Kft. 2002. szeptember 20-án jött létre, jelenleg 24 főt foglalkoztat és fő tevékenysége PR, kommunikáció. A legutóbbi pénzügyi adatok szerint 2021-ben közel 300 millió forint nettó árbevételt értek el, ami 27,58 százalékkal haladta meg az előző évit. Az adózás előtti eredményük is 28,91 százalékkal, 26 millió forintra nőtt.
A Heti Válasz 2005. szeptember 8-án írt arról, hogy az akkor baloldali vezetésű Fővárosi Önkormányzat a Privy-t bízta meg az útfelújítási ("dugókommunikátori") feladatokkal kapcsolatos kommunikáció ellátására. Ez bruttó 28,6 millió forintot jelentett nekik, amely a Capital csoport bevételének közel egytizede volt. A cikk egyébként már csak a Wayback Machine nevű oldalon keresztül érhető el.
Az SZDSZ-től a Jobbikig
A cégcsoport két kulcsembere két régi szabad demokrata káder, Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán. Utóbbi korábban a Splendidea ügyvezetője és a Political Capital egyik alapítója volt Szabados mellett.
A szociológus végzettségű jelenleg filozófiát is hallgató Somogyi 1990-ben, 17 évesen pártoló tagként belépett az SZDSZ-be, majd 1999-ben megszüntette párttagságát, mert üzleti pályára lépett. A Political Capital mellett az MDF kampányfőnökeként és Dávid Ibolya tanácsadójaként is ténykedett, nem túl sikeresen, hiszen a 2010-es választásokon kivezette a rendszerváltó pártot a parlamentből.
A Political Capital-csoport egyébként 2006 és 2010 között rengeteg megbízást kapott a második Gyurcsány-kormánytól, így a céghez 432,2 millió forint közpénz érkezett. Ennek egy része, 190 millió forint a Nemzetbiztonsági Hivataltól jött.
Az akkori kormányfőhöz fűződő bizalmi viszonyt igazolja az is, hogy Somogyi részt vett Gyurcsány Ferenc 2004-es kampányprogramjának megírásában. Jelenleg éppen a Jobbik környékén bukkant fel, tanácsadóként és elemzőként a párt közeli Civitas Intézet munkatársa.
Az egykori gyurcsányista kulcsember tanácsaira máshol is van kereslet, hiszen 2022-ben Kész Zoltánnal, a Mindenki Magyarországa Mozgalom egyik vezetőjével együtt részt az úgynevezett Polgári Platformban, amely egyik digitalizációs tanulmánya a baloldali összefogás választási programjába is bekerült. Somogyi 2021 decemberében maga jelentette be, hogy megállapodás született Márki-Zay Péter és a Polgári Platform civil szervezet között.