Gyurcsány bizalmasai segítik Biden emberét, Pressmant a háborúpárti kampányban

Régi baloldali bizalmi emberek segítségével indította el a magyar kormány békepárti álláspontja elleni plakátkampányt az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége. Összeállításunkban bemutatjuk, kik vesznek részt az akcióban és felidézzük a Gyurcsány-kormányokhoz fűződő viszonyukat - írta meg az Origo.

Gyurcsány Ferenc régi bizalmi emberei segítségével valósította meg Joe Biden embere, David Pressman az amerikai költségvetési pénzekből finanszírozott háborúpárti plakátkampányt. A napokban óriásplakátok jelentek meg országszerte az orosz csapatok Ukrajnából történő kivonását követelő szöveggel, párhuzamot vonva az 1956-os magyar forradalommal.

Forrás: Telex

Az amerikai pénzből indított kampány a magyar kormány azonnali tűzszünetre és békepártiságra épülő álláspontjának ellensúlyozását célozza. A plakátokon szerepel az is, hogy a politikai akciót a Nyugati Pályán nevű Facebook-oldal indította az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával - magyarán ők fizetik.

Egy furcsa Facebook-oldal

A Nyugati Pályán elnevezésű oldal kizárólag a közösségi médiában, a Facebookon és az Instagramon van jelen, nagyjából harmincezer követővel rendelkezik (ez egyáltalán nem kiemelkedő szám egy Facebook-oldal esetében), 2020 februárjában hozták létre és az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával a Flow PR Kft. kommunikációs ügynökség üzemelteti, amely a Splendidea Communications Kft. integrált vállalati kommunikációs kampányokat végző divíziója.

Az oldal azzal a közhellyel hirdeti magát, hogy célja: „hogy megszólítsa azokat, akiket érdekel Magyarország jelene és jövője”.

Szerintük Magyarországnak a nyugati pályán érdemes folytatnia. „Ehhez szolgáltatunk érveket, és erről szeretnénk meggyőzni minél több magyart” – írják. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bemutatják, mennyire kecsegtető a nyugat, az EU és a NATO, szemben a kelettel.

Százmilliós hirdetések

A Nyugati Pályán a Facebookon és az Instagramon a 2020. februári alapítása óta közel 139 millió forintot költött hirdetésekre. Ezzel a tizenharmadik helyet foglalják el a legtöbbet hirdető oldalak rangsorában. A baloldali szereplők közül egyedül az Erősítő (272 millió), és a guruló dollárokból finanszírozott Ezalényeg.hu (228 millió) költött náluk többet hirdetésekre.

Az amerikai támogatású propagandaoldalt működtető Splendidea Communications Kft. 2002. szeptember 20-án jött létre, jelenleg 24 főt foglalkoztat és fő tevékenysége PR, kommunikáció. A legutóbbi pénzügyi adatok szerint 2021-ben közel 300 millió forint nettó árbevételt értek el, ami 27,58 százalékkal haladta meg az előző évit. Az adózás előtti eredményük is 28,91 százalékkal, 26 millió forintra nőtt.

A Heti Válasz 2005. szeptember 8-án írt arról, hogy az akkor baloldali vezetésű Fővárosi Önkormányzat a Privy-t bízta meg az útfelújítási ("dugókommunikátori") feladatokkal kapcsolatos kommunikáció ellátására. Ez bruttó 28,6 millió forintot jelentett nekik, amely a Capital csoport bevételének közel egytizede volt. A cikk egyébként már csak a Wayback Machine nevű oldalon keresztül érhető el.

Az SZDSZ-től a Jobbikig

A cégcsoport két kulcsembere két régi szabad demokrata káder, Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán. Utóbbi korábban a Splendidea ügyvezetője és a Political Capital egyik alapítója volt Szabados mellett.

A szociológus végzettségű jelenleg filozófiát is hallgató Somogyi 1990-ben, 17 évesen pártoló tagként belépett az SZDSZ-be, majd 1999-ben megszüntette párttagságát, mert üzleti pályára lépett. A Political Capital mellett az MDF kampányfőnökeként és Dávid Ibolya tanácsadójaként is ténykedett, nem túl sikeresen, hiszen a 2010-es választásokon kivezette a rendszerváltó pártot a parlamentből.

A Political Capital-csoport egyébként 2006 és 2010 között rengeteg megbízást kapott a második Gyurcsány-kormánytól, így a céghez 432,2 millió forint közpénz érkezett. Ennek egy része, 190 millió forint a Nemzetbiztonsági Hivataltól jött.

Az akkori kormányfőhöz fűződő bizalmi viszonyt igazolja az is, hogy Somogyi részt vett Gyurcsány Ferenc 2004-es kampányprogramjának megírásában. Jelenleg éppen a Jobbik környékén bukkant fel, tanácsadóként és elemzőként a párt közeli Civitas Intézet munkatársa.

Az egykori gyurcsányista kulcsember tanácsaira máshol is van kereslet, hiszen 2022-ben Kész Zoltánnal, a Mindenki Magyarországa Mozgalom egyik vezetőjével együtt részt az úgynevezett Polgári Platformban, amely egyik digitalizációs tanulmánya a baloldali összefogás választási programjába is bekerült. Somogyi 2021 decemberében maga jelentette be, hogy megállapodás született Márki-Zay Péter és a Polgári Platform civil szervezet között.


Az amerikai pénzből indított mostani plakátkampányt kivitelező Splendidea ügyvezetője Szabados Krisztián, aki már 2007 óta a cégnél van és jelenleg a Flow PR Kft. ügyvezető igazgatója is, 2001-2019 között pedig a Political Capital tulajdonosa és igazgatója volt. A Splendidea cégvezetője Sajti Botond Péter, aki karrierjét az RTL Klubnál kezdte – online szerkesztőként 2002 és 2003 között –, majd a Splendidea elődjénél, a Privy Council Communications-nál dolgozott 2003 és 2010 között, azóta pedig a Flow PR munkatársa.

A Privy Council Kft. 2008-ban névváltozáson ment keresztül és egészen 2010-ig Privy Council Communications Tanácsadó Kft. néven folytatta tevékenységét. Ezt követően, 2010 és 2013 között Flow Public Relations Kft. néven működött a cég, majd 2013. június 7-től a máig hatályos Splendidea Communications Kft. néven üzemel.

A cég székhelye 2021 óta egy belvárosi házban található. Ez azért érdekes, mert Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán több cége is ide van bejegyezve. Ezek közül talán a Kommunikáció és Imázs Intézet Kutató és Szolgáltató Kft. a legérdekesebb, amely 2022-ben 80,1 millió forintos nettó árbevételt ért el, ami 18,92 százalékos növekedést jelent. Somogyi a cégben tavaly 20 millió forint osztalékot vett fel.

A cégadatbázisban szereplő kapcsolati háló jól mutatja, hogy a Nyugati Pályán oldalt működtető Splendidea alá tartozik a Political Capital Kft. is.

A Nyugati Pályán az óriásplakátokon túl már a Facebook oldalán is beindította a „Ruszkik Haza” kampányát, bár még a hirdetésekben nem jelent meg.

Forrás: Nyugati Pályán hivatalos Facebook-oldal

A fentiekből megállapítható, hogy az USA budapesti nagykövetsége által támogatott háborúpárti kampányban kulcsszerepet vállalnak a Gyurcsány-korszak bizalmi emberei.

Fotó: Twitter

Talán az sem véletlen, hogy a kampányt vezénylő cég egyik volt vezetője, Somogyi Zoltán újabban a Jobbik háza táján tűnt fel, majd a párt elnökét – a súlyosan antiszemita kijelentéseiről ismert Gyöngyösi Mártont – a napokban meghívták az Egyesült Államok nagykövetségén rendezett széderestre.

Címlapfotó: MTI/ Kovács Tamás

2023. április 15. 11:21
Nemcsak az szja- és társasági adó-emelés van terítéken a Tisza Pártnál, hanem a különböző területekre juttatott pénz...
Orbán Viktor miniszterelnök támogatásáról biztosította Szabó Zsófit és Gianni Annonit.
Ismét élesen bírálta a kormány családpolitikai intézkedéseit Petschnig Mária Zita: a Tisza Párt körül mozgó megszorí...
A 13. havi nyugdíj eltörlése, a rezsicsökkentés megnyirbálása is szerepel Magyar Péterék valódi tervei között. A Tis...
Gyorsan lezongorázza a kormány a Tisza-adóról szóló nemzeti konzultációt, már nyomtatják az íveket, októberben pedig...
13-szor emelte a magasba a győzelmi trófeát, ő volt a 90-es évek egyik leghíresebb Forma 1-es versenyzője, csaknem 2...
family
Pálmafás tengerpart vagy éppen nyüzsgő városok, rengetegen most ősszel mennek nyaralni. Kevesebb a turista, alacsony...
family
A DROGPOKOL TESTKÖZELBŐL! - Betörnek a lépcsőházakba, zaklatják a lakókat, rettenetes állapotok uralkodnak Budapest ...
family
Évekig kereste a szerelmet, már majdnem fel is adta, hogy valaha megtalálja az igazit a Black II Black egykori éneke...
family
A család összeomlott, a rendőrök versenyt futnak az idővel. Hetek óta lázban tartja az országot Kaszás Niki eltűnése...
family