Légitársaság-adó: Nyugat-Európát követi a kormány

A koronavírus-járvány idején bevezetett lezárások feloldása miatt megugrott a repülés iránt kereslet, a jelenség idehaza is érzékelhető. A kereslet felfutása kivételes jellegű, így extraporfitot jelenthet a légicégeknél. Az adó hazai bevezetése mellett szól az is, hogy a társaságokra Nyugat-Európa több államban már kivetettek ilyen terhet - írta meg a Magyar Nemzet. 

2022. május 30. 12:55

A magyar kormány megadóztatja az extraprofitot – jelentette be múlt héten Orbán Viktor miniszterelnök, az érintettek között szerepelnek a légiközlekedés egyes szereplői is. 

A hazai közteher mértéke várhatóan 10-15 euró körül lesz, amit induló utasonként kell majd megfizetniük a légitársaságoknak. Az összes állami adóbevétel évi harmincmilliárd forint lehet.

A koronavírus hozza az extraprofitot

A közteher hazai bevezetése mellett több érv is szól. Először is az, hogy a koronavírus-járvány miatt bevezetett lezárások globális feloldása után jelentősen megnövekedett a repülés iránti kereslet. Mivel számos európai ország mára megszüntette a korlátozásokat, így az induló utasok hazai számában is dinamikus növekedés várható.

Egyes becslések szerint visszatérhetnek a 2019-ben, vagyis a Covid-válság előtt rögzített értékek, így idén akár 7-8 millió induló utassal is lehet idehaza számolni. E várakozást támasztja alá, hogy 2022 első negyedévében a Liszt Ferenc-reptéren már meghaladta az egymilliót az induló utasforgalom.

Az üzleti és a turistautak számának érezhető növekedése jelentős többletbevételt hozhat a repülőgép-társaságoknak.

A magyar közteher bevezetése mellett szól az is, hogy efféle adót Európa számos országában szednek, alkalmazza már ezt a közterhet például Németország, Svédország, Hollandia, Franciaország és Norvégia is. A légiközlekedés megadóztatásának ráadásul számos verziója létezik, általában az induló utasok száma alapján vetik ki és a légitársaságoknak kell megfizetniük. A szabályok egyik fontos jellemzője, hogy az adó még véletlenül se csökkentse az érkező utasok számát.

A németek is csinálják

Lássunk néhány nemzetközi megoldást! Németországban például az út hosszának függvényében 7,46 és 41,97 euró közötti összeget kell megfizetni minden utas után. Az adót a repülőgép-társaság vagy közvetlenül rója le az államnak, vagy úgynevezett adóképviselőn, vagyis egy erre létrehozott szervezeten keresztül.

Svédországban 6,1 és 40,6 eurónak megfelelő korona közé esik az utasonként fizetendő összeg. Kivételt mások mellett a két év alatti gyermekek jelentenek. A svéd állam közvetlen adóbefizetést vár.

Hollandiában egyösszegű adó van életben, ami az út hosszától függetlenül 7,95 euró. Az adót a légitársaság rója le vagy a repülőtéri kiszolgálón keresztül, vagy közvetlenül a repülőtérnek, és ezek a szereplők továbbítják a summát a központi költségvetéshez. 

Franciaországban repülőtereként eltérő összegű adót szednek be, a tétel 5,7 és 14 euró között mozog. Az adót a járat üzemeltetője közvetlenül fizeti be az államkasszának, azaz rendelkezni kell helyi adószámmal.

Más, de hasonló az olasz út

Ausztriában két indulási adó van: a 350 kilométernél rövidebb utak esetében harminc euró a mérték, az összes többi járaton 12 euró. A közterhet a repülőgép-társaság megfizetheti közvetlenül, de itt is lehetőség van képviselőt beiktatni.

Az előzőektől némileg eltér az olasz megoldás. Itt is kell fizetni indulási adót, de a közterhet kimondottan a kis repülőgépekre, illetve a helikopterekre vetik ki. Az mérték 100 kilométer alatti, főként helikopteres utaknál tíz euró utasonként, 100 és 1500 kilométer között száz euró/fő, míg hosszabb utaknál 200 euró utasonként. Az adót a repülőgép üzemeltetőjének kell megfizetnie.

 

A címlapfotó illusztráció: Facebook.com/budapestairport

Gyomorbaj? Sietve hágta át a létező összes szabályt a 10-es út fenegyereke
A sofőr ámokfutását egy fedélzeti kamera rögzítette.
Meghan Markle-nek megtiltották, hogy szakemberhez forduljon
Korábban sokkolta a közvéleményt, mikor öngyilkos gondolatairól beszélt, most elmondta, miért tette. 
Különös fotók készültek a Mecsekben, több méteresre nőttek az óriási árnyak
A látvány leírhatatlan.
Börtönre ítélték Lagzi Lajcsit
Nem ússza meg a börtönt Galambos Lajos! Az ország trombitása hét éven át bizonygatta az igazát, de hiába. A zenész m...
Rekordot dönt Demjén Ferenc
Rekordot dönt a 75 éves rocklegenda! Demjén Ferenc az egyetlen olyan magyar előadó, aki huszonötödszörre tölti meg a...
Tények teljes adás, 2022. december 9., péntek
FRONTÁLIS - Szörnyethalt egy 32 éves férfi, miután összeütközött egy másik sofőrrel Újpesten, majd egy házfalnak is ...
Csoda történt!
Egy pillanat alatt változott meg Pataky Attila élete néhány évvel ezelőtt. Akkor az egyik leghalálosabb kórral, vast...
Újabb csapás érte őket
A sárga csapat két meghatározó versenyzője, Szabó András Csuti és Visváder Tamás között éppen csak, hogy rendeződött...
Végső visszaszámlálás
Vasárnap véget ér az ország legnagyobb házibulija. Mindenki az utolsó megmérettetésre készül. A versenyzők már lázba...
Bemutatjuk Norbit
A legifjabb Schobert Norbit legalább egy órát kellett unszolni ahhoz, hogy beadja a derekát. Merthogy láthattuk őt m...
Erős lehűlés jön, havas esővel, hóval - eláruljuk, mikor!
Nagyon lapos a Xiaomi androidos könyvolvasója
Zelenszkij zsoldosokat toboroz
A Toyotánál végre ki merték mondani, hogy nem csak a villanyautóké a jövő
Egy nap alatt kétszer alázták meg a nagyképű brazilokat