
Kari Lake: Orbán Viktor a szövetségesünk
A kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Hazánk a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet, és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.

Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,6 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra.
Ez eredményezné a már jelzett 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.
Az Európai Bizottság még 2022. július 8-án küldött adminisztratív megkeresést a kormánynak az adóminimum alatti üzemanyag-adómértékek vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan az ismert körülményekre – a háborúra és az energiaválságra – tekintettel a bizottság gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022 végéig, Svédország három hónapos időtartamra, azaz szintén gyakorlatilag év végéig) már sikeresen élt.
Kedvező elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövő év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság nekünk is legfeljebb csak hat hónapot engedélyez. A magyar kormány a hat hónapnál hosszabb időtartamot azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetőséget ad.

Fotó: MTI/ Mohai balázs
A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelő és szükséges információ beérkezését követően három hónap.
Az esetleges elutasítás tehát újabb üzemanyagár-emelkedést vonhat maga után, ráadásul pont egy olyan időszakban, amikor a brüsszeli szankciók egyébként is nagyon bizonytalanná tették a piacokat, s az árak is emelkedtek.
Emlékezetes, hogy a legutóbbi uniós szankciócsomag életbe lépése után a kormány már nem tudta tartani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat. Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.
Hatalmas összegeket hagyott a magyarok zsebében az üzemanyagárstop
Mielőtt mindenki haraggal a szívében felejtené el örökre a hatósági árat, érdemes egy pillantást vetni a kockás papírra.

Kari Lake: Orbán Viktor a szövetségesünk

Trump: Orbán remek vezető, mindenben támogatom!

Orbán Viktor megérkezett a Fehér Házba, Donald Trump fogadta az ajtóban

Működik a kormány csodafegyvere, csökken a lakásárak emelkedésének üteme

Irány a Fehér Ház! – Orbán Viktorék hamarosan találkoznak Trumppal

Rengeteg kukoricánk lesz a kormány aszályintézkedéseinek hála

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Ukrajna NATO-csatlakozását hála istennek elfújta az új Trump-adminisztráció

Menczer Tamás: A kutya sem akar Tisza-jelölt lenni

A Tisza gazdasági szakértője beismerte, választási győzelem esetén a multikat támogatnák

Szijjártó Péter: Újdonság, hogy amerikai vállalatok is részt vesznek a paksi beruházásban

Orbán Viktor: Ha valaha volt aranykora a magyar-amerikai kapcsolatoknak, akkor az most van

Vitályos Eszter: A Tisza már a nyugdíjakra is rátenné a kezét, 20 százalékos nyugdíjadót terveznek