
Ukrajna ismét hazánk energiaellátását támadja, miközben Brüsszel a kormány ellen szövetkezik
A magyar gazdaság talán még sosem kapott egyszerre két ilyen erős növekedési motort. A BMW debreceni és a BYD szegedi gyára nemcsak exportot és munkahelyeket hoz, hanem a GDP-t is érezhetően feljebb tornázhatja – írja az Infostart.
Európa legmodernebb elektromosautó-gyára
A portál vendégszerzője, Sebestyén Géza úgy véli, a történet egyszerre szól iparról, a jövő technológiáiról, és arról, hogyan válik két magyar város az elektromos autók új fellegvárává.
2025. szeptember 26-án Debrecenben olyasmi történt, amihez foghatót utoljára talán a vasút érkezésekor látott a város. Hétévnyi várakozás, viták és jó néhány nemzetközi válság után átvágták a szalagot Európa legmodernebb elektromosautó-gyárának kapujában.
Az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője, a BCE egyetemi docense szerint a BMW debreceni üzemének megnyitója nem csupán egy ipari esemény volt, hanem a magyar gazdaságtörténet új fejezetének kezdete. A díszvendégek között ott állt Orbán Viktor miniszterelnök és Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója.
A jövő iparának előszobája
A gyár, amelyet a Covid, a chiphiány és a háborús bizonytalanság sem tudott megállítani, végül a cívisvárosban talált otthonra. Pedig egy hajszálon múlt, hogy Kassa mellett épüljön fel.
A Neue Klasse elektromos iX3-as modellje egy olyan gyárban gördül le a sorokról, amely alapjáraton teljesen fosszilismentes, sőt, saját naperőművel táplált. Aki végigsétál a hatalmas csarnokokon, láthatja, hogy ez nemcsak egy autógyár. Ez a jövő iparának előszobája.

A BMW-gyár megnyitása nem csupán Debrecen büszkesége, hanem közgazdasági tankönyvekbe illő sikertörténet. Egyetlen gyár önmagában nem szokta látványosan megmozdítani egy ország GDP-jét. Hacsak nem prémium elektromos autókat gyárt. És itt pontosan erről van szó.
A magyar GDP 1-1,5 százaléka
A 150 ezer jármű/év kapacitást és az autóipar tipikus értékláncarányait figyelembe véve a hazai hozzáadott érték elérheti az évi 650–700 milliárd forintot.
Ha pedig ehhez a multiplikátorhatást is hozzávesszük (vagyis a pozitív hatásokat a beszállítók, a logisztika, az éttermek, a lakáskiadók vagy a helyi fodrászok szintjén), akkor a teljes impakt elérheti a magyar GDP 1-1,5 százalékát is.
Ráadásul a magyar autóipari sikertörténetek sorában a fenti csak egy a friss történetek közül.
Nagyjából 2 százalékkal növelheti a magyar GDP-t
A BYD szegedi gyára, amely a kínai villanyautó-óriás első európai bázisa lesz, 2026-tól ugyancsak ontani fogja az autókat és a GDP-t. Igaz, eleinte csak részkapacitáson, évi 150 ezer autós volumennel, ám még ez is hozzáadhat 0,5–0,7 százalékpontot a magyar GDP-hez. Ha pedig teljes kihasználtsággal pörög majd az üzem, akkor ez az érték akár dupla ennyi is lehet.
Ez a két gyár együtt tehát már 2026-ban nagyjából 2 százalékkal növelheti a magyar GDP-t, hosszú távon pedig a hatás inkább 3 százalék körül várható. Vagyis Debrecen és Szeged tartós, erős motorja lesz a hazai gazdaságnak.
Fotók: Orbán Viktor miniszterelnök (b4) a BMW Group debreceni gyárának avatásán 2025. szeptember 26-án. Mellette balról jobbra: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Papp László polgármester, Ilka Horstmeier, a BMW Group emberi erőforrásokért, ingatlanügyekért és munkakapcsolatokért felelős igazgatósági tagja, Oliver Zipse, a BMW AG vezérigazgatója, Hans-Peter Kemser, a BMW Manufacturing Hungary Kft. elnök-vezérigazgatója, Milan Nedeljkovic, a BMW Group igazgatóságának gyártásért felelős tagja és Lázár János építési és közlekedési miniszter. MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Benko Vivien Cher

Ukrajna ismét hazánk energiaellátását támadja, miközben Brüsszel a kormány ellen szövetkezik

Két tüntetés, egy üzenet: nem a sorkatonaságra! + videó

Valami megtört: már a Medián szerint is eltűnt Magyar Péter előnye

Októberben is többet vásároltak a magyar családok

Teljes zavar uralkodik a manipulációs kerekasztalnál, már nem tudják elfedni a Tisza Párt visszaesését

Baloldali megszorítócsomag: az áfaemelés drágítana szinte minden autókhoz kapcsolódó költséget

Csiszár Jenő kérdezi majd Orbán Viktort Kecskeméten

Itt vannak a megrendítő számok: brüsszeli eurómilliók érkeznek a Tisza Párt holdudvarába

Deutsch Tamás: A Tisza szakértői dolgoztak Gyurcsány Ferenc megszorító csomagján is

Orbán Viktor ma is korán kezdett: ilyen lesz a jövő évi bérmegállapodás + videó

„Soha rosszabb évkezdetet” – Orbán Viktor nagy bejelentést tett

Több mint 285 millió forintból újították fel a szekszárdi kórház eszközparkját - Videó