2025. december 04. csütörtök, Barbara, Borbála
8°C Budapest

Hatalmas löketet ad a BMW és BYD a magyar gazdaságnak

Ez a két gyár együtt már 2026-ban nagyjából két százalékkal növelheti a magyar GDP-t, hosszú távon pedig a hatás inkább három százalék körül várható.
Tenyek.hu
2025. október 08., szerda 17:14
Vágólapra másolva!

A magyar gazdaság talán még sosem kapott egyszerre két ilyen erős növekedési motort. A BMW debreceni és a BYD szegedi gyára nemcsak exportot és munkahelyeket hoz, hanem a GDP-t is érezhetően feljebb tornázhatja – írja az Infostart.

Európa legmodernebb elektromosautó-gyára

A portál vendégszerzője, Sebestyén Géza úgy véli, a történet egyszerre szól iparról, a jövő technológiáiról, és arról, hogyan válik két magyar város az elektromos autók új fellegvárává.

2025. szeptember 26-án Debrecenben olyasmi történt, amihez foghatót utoljára talán a vasút érkezésekor látott a város. Hétévnyi várakozás, viták és jó néhány nemzetközi válság után átvágták a szalagot Európa legmodernebb elektromosautó-gyárának kapujában.

Az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője, a BCE egyetemi docense szerint a BMW debreceni üzemének megnyitója nem csupán egy ipari esemény volt, hanem a magyar gazdaságtörténet új fejezetének kezdete. A díszvendégek között ott állt Orbán Viktor miniszterelnök és Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója.

A jövő iparának előszobája

A gyár, amelyet a Covid, a chiphiány és a háborús bizonytalanság sem tudott megállítani, végül a cívisvárosban talált otthonra. Pedig egy hajszálon múlt, hogy Kassa mellett épüljön fel.

A Neue Klasse elektromos iX3-as modellje egy olyan gyárban gördül le a sorokról, amely alapjáraton teljesen fosszilismentes, sőt, saját naperőművel táplált. Aki végigsétál a hatalmas csarnokokon, láthatja, hogy ez nemcsak egy autógyár. Ez a jövő iparának előszobája.


A BMW-gyár megnyitása nem csupán Debrecen büszkesége, hanem közgazdasági tankönyvekbe illő sikertörténet. Egyetlen gyár önmagában nem szokta látványosan megmozdítani egy ország GDP-jét. Hacsak nem prémium elektromos autókat gyárt. És itt pontosan erről van szó.

A magyar GDP 1-1,5 százaléka

A 150 ezer jármű/év kapacitást és az autóipar tipikus értékláncarányait figyelembe véve a hazai hozzáadott érték elérheti az évi 650–700 milliárd forintot.

Ha pedig ehhez a multiplikátorhatást is hozzávesszük (vagyis a pozitív hatásokat a beszállítók, a logisztika, az éttermek, a lakáskiadók vagy a helyi fodrászok szintjén), akkor a teljes impakt elérheti a magyar GDP 1-1,5 százalékát is.

Ráadásul a magyar autóipari sikertörténetek sorában a fenti csak egy a friss történetek közül.

Nagyjából 2 százalékkal növelheti a magyar GDP-t

A BYD szegedi gyára, amely a kínai villanyautó-óriás első európai bázisa lesz, 2026-tól ugyancsak ontani fogja az autókat és a GDP-t. Igaz, eleinte csak részkapacitáson, évi 150 ezer autós volumennel, ám még ez is hozzáadhat 0,5–0,7 százalékpontot a magyar GDP-hez. Ha pedig teljes kihasználtsággal pörög majd az üzem, akkor ez az érték akár dupla ennyi is lehet.

Ez a két gyár együtt tehát már 2026-ban nagyjából 2 százalékkal növelheti a magyar GDP-t, hosszú távon pedig a hatás inkább 3 százalék körül várható. Vagyis Debrecen és Szeged tartós, erős motorja lesz a hazai gazdaságnak.

Fotók: Orbán Viktor miniszterelnök (b4) a BMW Group debreceni gyárának avatásán 2025. szeptember 26-án. Mellette balról jobbra: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Papp László polgármester, Ilka Horstmeier, a BMW Group emberi erőforrásokért, ingatlanügyekért és munkakapcsolatokért felelős igazgatósági tagja, Oliver Zipse, a BMW AG vezérigazgatója, Hans-Peter Kemser, a BMW Manufacturing Hungary Kft. elnök-vezérigazgatója, Milan Nedeljkovic, a BMW Group igazgatóságának gyártásért felelős tagja és Lázár János építési és közlekedési miniszter. MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Benko Vivien Cher

+Ez is érdekelheti

+Címoldalról ajánljuk