
Megszűnik a Szabad Európa híroldala
Az Európai Parlament 2035-től be akarja tiltani a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az európai parlamenti képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. Mielőtt azonban ilyen rendelet hatályba léphetne, a parlamentnek még egyeztetnie kell az uniós tagállamokkal.
Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től történő betiltása ellen szólalt fel. Wissing csütörtökön Berlinben a dpa német hírügynökség kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, hogy az Európai Parlament belsőégésű motorral kapcsolatos döntése "nem nyerte meg a tetszését".
A technológia kivezetése nehéz idők kezdetét jelentené a polgárok számára - mondta. Sok munkahely függ ugyanis a belsőégésű motoroktól. "Azt szeretnénk, hogy a belsőégésű motorral rendelkező járműveket 2035 után is lehessen újonnan forgalomba helyezni, ha bizonyíthatóan csak bio-üzemanyaggal lehet azokat megtankolni. A belsőégésű motorral felszerelt, klímasemleges járművek engedélyezése van csak összhangban a technológiai nyitottság elvével" - mutatott rá.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA) is bírálta az Európai Parlament kezdeményezését. "Az Európai Parlament szavazása nem jó hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából" - mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön.

Fotó: MTI/Ujvári Sándor
"Ez nemcsak azt jelenti, hogy az EU feladja vezető szerepét a belsőégésű motorok technológiái terén, hanem azt is, hogy lemond egy nagy potenciállal rendelkező, fenntartható technológiai lehetőségről is" - mutatott rá Rauen. A tilalom ugyanis csak beszűkítené a rendelkezésre álló klímasemleges meghajtási technológiák választékát.
Nem szabad eltekinteni attól sem - mondta -, hogy Oroszország és Kína uralja a globális járműipar ellátását az elektromobilitáshoz szükséges olyan kulcsfontosságú nyersanyagokkal, mint például a nikkel, a kobalt vagy a magnézium. "Ezáltal a belsőégésű motorok fokozatos kivonása jelentős geopolitikai kockázatot jelentene Európa számára" - figyelmeztetett.
A Volkswagen csoport elvileg végrehajtható lépésnek tartja az Európai Parlament döntését. "Ambiciózus, de elérhető célt" fogalmaztak meg - közölte a wolfsburgi székhelyű vállalat csütörtökön. "Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan. Ez az egyetlen ökológiailag, technológiailag és gazdaságilag észszerű módja a belsőégésű motorok mielőbbi kiváltásának" - fogalmaz a csoport közleménye.
Európa legnagyobb autógyártó csoportjának néhány márkája már korábban bejelentette, hogy fokozatosan kivonul a benzin- és dízeltechnológiából, és hamarosan leállítja a motorok új generációinak fejlesztését is.
A Mercedes-Benz autógyártó elvben üdvözölte az Európai Parlament azon döntését. "2030-ra készen állunk arra, hogy teljesen elektromos meghajtásúvá váljunk ott, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik" - mondta Eckart von Klaeden, a csoport külkapcsolati részlegének vezetője csütörtökön Stuttgartban a dpa hírügynökségnek.
"Elvben üdvözöljük a döntést" - mondta von Klaeden, hangsúlyozva, hogy a döntés a politikusokra hárítja a szükséges infrastruktúra biztosításának felelősségét. "A közlekedés területén az éghajlatvédelem sikerének szempontjából az új technológiák elfogadása, nem pedig a hagyományos technológiák betiltása a döntő szempont" - fogalmazott.
MTI

Megszűnik a Szabad Európa híroldala

Kitört a botrány! Visszalépett két bíra a Miss Universe-től, egyikük döbbenetes dolgokat állít

Meghökkentő, halott donor kezei mentettek meg egy svéd férfit

Olaszország kiadja Németországnak az Északi Áramlat felrobbantásával gyanúsított ukránt

FT: Zelenszkijnek lépnie kell a háborús maffia botrányos ügyében

Lefejezte exférjét a volt porn*sztár, kiderültek a brutális gyilkosság részletei

Nyugat-Európa „béke-beszéde” mögött dübörög a fegyveripar - Kinek az érdeke valójában a háború?

Zelenszkijt egyre mélyebbre húzza le a korrupció örvénye

Donald Trump gyors békét szeretne Ukrajnában, ezért a béketervből kihagyta az európai vezetőket

Francia vezérkari főnök: El kell fogadnunk, hogy meghalhatnak a gyermekeink

Elaludt a kukában, halálra zúzta egy kukásautó

Kerekesszékeseket gázolt el egy kórház parkolójában, egyikük meghalt