Kritikus állapotok
A kontinens eleve dízelhiánytól szenved. Ennek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi 1,5 millió hordóval marad alatta a keresletnek. Ebből 60-70 százalékot az orosz import pótol.
A benzinnél jobb a helyzet, itt napi 0,5-1 millió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.
Miért tennénk tönkre, ami működik?
Az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért az olajcég a szlovák leánya, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását.
Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a faramuci uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolajalapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.
A pozsonyi finomító kapacitása 124 ezer hordó naponta, vagyis 6,1 millió tonna évente. Az üzem 1957-ben kezdte meg működését, nagy fokú kiépítettségének köszönhetően Európa egyik legkomplexebb finomítójának számít.
A Slovnaft bár vásárolhat orosz nyersanyagot, azt csak a belső piacán adhatja el. Mindez azért is különös előírás, mert az EU egyik alapelve a termékek szabad áramlása. Az Európai Bizottság arra hivatkozik, hogy az orosz olajhoz való hozzáférés komoly versenyelőnyt jelent a kedvezményezetteknek, ami vitathatatlan. De ezt lehetett volna úgy is kompenzálni, hogy célzott adót vetnek ki rá.
Sok lúd disznót győz
Hiába, mivel Brüsszelben döntöttek a kikötésről, a Slovnaft kapacitásait első körben vissza kell vágni 100-ról először 70 százalékra. Még úgy is, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a Slovaftnak, hogy a cseh dízelpiac 30 százalékát ellássa termékkel 2023 decemberéig. Csakhogy a Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a dél-lengyel piacon is.
Az üzem ugyanis ide is exportál. Szakértők a Világgazdaságnak arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy felpuhítsák a tiltást, és a pozsonyi egység tekintetében mentességet harcoljanak ki. A szlovák finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.
A magyarok révbe érhettek
Hogy ez sikerült-e, az egyelőre bizonytalan. Ugyanakkor lapunkat magas rangú források arról tájékoztatták, hogy Magyarország a cseh modellhez hasonlóan biztosan engedményt kapott. Vagyis a Slovnaft 30 százalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.
A Világgazdaság hivatalos forrásból egyelőre nem tudta megerősíteni a hírt, de amennyiben az valóban helytálló, óriási terhet vesz le a magyar fogyasztók válláról. Enélkül ugyanis könnyen elképzelhető a literenkénti 800 forintos üzemanyagár, ráadásul komoly hiányjelenségekkel is számolni kellene.
Alternatív útvonalakon papíron lehetne pótolni a pozsonyi forrást (a trieszti kikötőből vagy német finomítókból), de ezek mind jelentősen drágább megoldások. Éppen ezért több szakértő eleve önsorsrontó lépésként értékelte az orosz olajtermékek kereskedelmének a stopját, ám nem lehet kizárni, hogy Brüsszel kitart emellett.
Egy ilyen helyzet az eleve nagyon magas, 40-50 dolláros dízelárrést a közép-európai térségben 70-80-ra emelné. Ez drámai, különösen azzal összevetésben, hogy a szint jellemzően 15-20 dollárnál szokott lenni.