A Nyugat-Európát Kelet-Európával összekötő luxusvonat, az első Orient Expressz 1883. június 5-én indult el Párizsból Konstantinápoly felé.
Európa valaha volt legelegánsabb vonatán, a vonatok királyának is nevezett Orient Expresszen utazni valódi kiváltság volt, igazi státusszimbólumnak számított.
Több katasztrófa is érte a vonatot a történelem során.
Az első 1883-ban a bolgár szakaszon történt, ezt követte a nagy port kavart 1891-es eset, amikor Athanasos a görög rablóvezér és bandája kisiklatta. Útja során nagyon sokszor előfordultak balesetek és természeti katasztrófák.
1901-ben az Oostende–Wien Orient Expressz mozdonya túlszaladt a frankfurti pályaudvar ütközőbakján, és a falat ledöntve a vasúti étteremben állt meg.
1913-ban Passau közelében a vonat ”elszabadult”, miután egy kazánsérülés miatt a kiömlő gőz leforrázta a fűtőt. A mozdonyvezetőnek sikerült kimenekülnie, a vonat oldalán kapaszkodott, amit csak 10 kilométer után sikerült megállítani.
1929-ben Isztambul előtt mintegy száz kilométerrel a magas hóban elakadt a luxusvonat, a tüzelőanyag és az élelmiszer is fogytán volt rajta. A közeli falvakból segítséget kaptak az utasok, a vonat 11 nap múlva szabadult csak a hó fogságából. Valószínűleg ez volt az az eset, ami Agatha Christie-t a Gyilkosság az Orient Expresszen című regénye megírására ihlette.
Az ikonikus éjkék kocsikat 1982-ben restaurálták, és ekkor gördültek újra a sínekre.