Azt már tudjuk, hogy mekkora összeget tapsolt el a baloldal a 2022-es választási kampányban és egyes konkrét tételekről is beszámolt a Magyar Nemzet, miután az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nyilvánosságra hozta a Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) kampányköltéseit taglaló részjelentését.
Ezúttal főként azokat a költségeket vette sorra a lap, amelyek egyenként aprópénznek látszó kiadásnak tekinthetők egy választási kampányban, együttesen mégis tekintélyes összegeket tesznek ki.
A részletek ismertetése előtt fontos felidézni a kampányfinanszírozási botrány előzményeit. Emlékezetes, hogy a baloldalhoz mintegy négymilliárd forintnyi dollár vándorolt az Egyesült Államokban bejegyzett Action for Democracy (A4D) „civil szervezeten” és egy svájci alapítványon keresztül a 2022-es országgyűlési választások előtt, sőt még azt követően is.
Az A4D vezetője Korányi Dávid, Karácsony Gergely korábbi főtanácsadója és Bajnai Gordon korábbi államtitkára. A pénzek jelentős része, 1,8 milliárd forint a baloldal 2022-es miniszterelnök-jelöltje, Márki-Zay Péter által vezetett MMM-hez került, amely különböző szolgáltatások megrendelésével a pénz jelentős részét továbbutalta a Bajnaiékhoz köthető DatAdat-csoportnak. Az csak jóval később derült ki, hogy az Action for Democracy által Magyarországra utalt pénzek legnagyobb része Soros György adománya volt.
A számvevőszék kedd reggel nyilvánosságra hozott részjelentésében 261 millió forintra büntette a baloldali pártokat, és vélhetően ugyanekkora összeget le fognak vonni az állami támogatásaikból, így az ellenzéki összefogás hat pártjának már most is meglehetősen sokba került a kampánypénzekkel való trükközés.
Az MMM választási gyűlésekre, kampányrendezvényekre 226,93 millió forintot, sms-re, adatbázis-építésre, online hirdetésre 860,53 millió forintot, plakátra, szórólapra, egyéb kampányeszközre 288,98 millió forintot, kiadványokra pedig 35,82 millió forintot költött.
Az ÁSZ jelentését böngészve olyan tételeket is találtak, mint például az az 53 ezer matrica, amely összesen 491 363 forintba került. A számla alapján hatféle matrica gyártása történt az alábbi, a hatpárti összefogás által használt kampányszlogeneket tartalmazó feliratokkal: „Csak felfelé!” „Április 3. Csak felfelé!” „Legyen Magyarország mindannyiunké április 3-tól!” „Legyen magyarország mindannyiunké!” „Csak felfelé! Hadd írjam én is alá!” „Keleti hitel vagy nyugati oktatás?”
Egészen triviális apróságokat is feltüntettek a költségek között, mint amilyen a vászontáska, abból is a „hosszú fülű, natúr”, összesen ötszáz darab. Műanyag golyóstollból szintén félezret vásároltak.
Ugyanennyi bevásárlókocsi-érme is megtalálható a kiadások között, mint ahogy ezer darab tűzköves öngyújtót, illetve ötszáz hűtőmágnest is vásároltak a kampányban Márki-Zay Péterék a hatpárti összefogás által használt kampányszlogenekkel feliratozva. A felsorolt kampányeszközök összköltsége 358 775 forint volt.