A tárcavezető az európai uniós tagállamok kereskedelmi ügyekkel foglalkozó minisztereinek informális tanácsüléséről beszámolva kiemelte, hogy Európa az elmúlt évek világgazdasági folyamatainak egyik vesztese lett, miközben éppen új korszak kialakulása zajlik, amelynek három fontos alapvetése is fájóan érinti a kontinenst.
Először is, a világgazdasági átalakulás ütemét diktáló elektromos autóiparban a nyugati cégek függőségi helyzetbe kerültek a keleti szereplőktől, amit jól mutat az a tény is, hogy a tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó közül hét kínai és három dél-koreai - mondta. Emellett leszögezte, hogy az Európai Unió a szankciókkal "gyakorlatilag először lábon, aztán végül már tüdőn is lőtte magát", miután a korlátozások a magas infláció nyomán sokkal jobban sújtják az európai gazdaságot, mint az oroszt.
Továbbá itt van az Egyesült Államok "helyzetkihasználása", hiszen Washington olyan patrióta gazdasági intézkedéseket vezetett be, amelyekkel "kihasználják a háborús helyzetet és befektetéseket próbálnak elszívni az európai gazdaságból" - tette hozzá. "Ez tehát a jelenlegi világgazdasági kontextus, ebben Európa egyelőre nem áll jól, és újabb önsorsrontó, szerintem végzetes hibát rejtő döntéssorozatra próbálnak inspirálni minket néhányan EU-n belülről és kívülről, ez pedig az európai és a kínai gazdaság mesterséges szétválasztása" - figyelmeztetett.
Kiemelte: amennyiben ez megtörténik, akkor a szankciók általi "tüdőlövést" követően gyakorlatilag az európai gazdaság "lefejezése" fog megtörténni. Szijjártó Péter rámutatott, hogy az EU-Kína kereskedelmi forgalom értéke 856 milliárd euró volt tavaly, amelyből a magyar részesedés egyébként mindössze 1,4 százalékos, és ennek megszakításából Európa újra vesztesen jönne ki, különös tekintettel arra, hogy a brüsszeli döntések miatt rohamléptekkel kell megújulnia az autóiparnak.
"Ha valaki mesterségesen szétvágná a jövőben az európai-kínai gazdasági együttműködést, akkor azzal az európai gazdaság egyik stratégiai ágazatának, az autóiparnak okozna elementáris kárt" - közölte. Majd arra is kitért, hogy ezen Magyarország ráadásul különösen sokat veszítene, miután hazánk fontos találkozási pontja a nyugati autóipari vállalatoknak és a keleti elektromos akkumulátorgyártóknak. Magyarország határozottan ellenzi az európai-kínai gazdasági együttműködés szétvágását, és ehelyett lépéseket szorgalmaz a kölcsönösen előnyös kapcsolatok kialakítása érdekében - jelentette ki.