
Iszonyatos fegyverarzenál miatt vonult ki a TEK
A vonaton fuvarozott árumennyiség majdnem ötödét szállítják el a piaci alapon veszteséges módon Magyarországon. A költségvetési támogatás a több ezer ágazati munkahely megőrzése mellett így a klíma- és természetvédelmi törekvésekhez illeszkedve a környezetkímélő vasúton tart évi 10-12 millió tonna árut.
A minisztérium közleménye ismertette: az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, ezekből rendezik össze a célállomásoknak megfelelően a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük stratégiai jelentőségű társaságok (például gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek, stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Az egyes kocsi szolgáltatás az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt, ami a tevékenység megszűnésével fenyegetett. A közutak zsúfoltságát és a környezet terhelését is növelné, ha az eddig vasúton fuvarozott árumennyiséget kamionokkal kellene elszállítani.
A kormány ezért döntött úgy, hogy az idei év második felében 3,7 milliárd forint, 2022-2025 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít az egyes kocsi forgalom fenntartásához.

Az ITM tavaly indította el az egyeztetési folyamatot az Európai Bizottsággal, a testület jóváhagyása idén nyáron érkezett be. A tárca szeptember elejére megteremtette a program elindításának feltételeit - sorolták az előzményeket.
A támogatást egykapus pályázati rendszerben, a MÁV közreműködésével kérhetik a szolgáltatók. Az előzetes igényfelmérésen a szektor öt meghatározó vállalkozása regisztrált, de további cégek is szabadon csatlakozhatnak. Az állami támogatás intenzitása legfeljebb 30 százalék lehet. A kifizetések a tényleges teljesítmény utólagos elszámolása alapján, havonta történnek meg.
Az állam hozzájárulása a költségekhez kiszámíthatóvá teszi a szegmens működését, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek. A középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét. A támogatási program a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra terelésére is ösztönözheti a fuvaroztatókat.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta, hogy a kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a tiszta és energiahatékony vasúti árufuvarozásnak. Az ágazat szén-dioxid-kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve mindössze hetede a közúti szállításénak. Az állami szerepvállalás ezres nagyságrendben biztosítja a munkahelyek megőrzését a szektorban, nélkülözhetetlen kapcsolódási pontot tart fenn a hazai cégek és a világpiac között. A meglévő képességek és kapacitások megőrzése minimumfeltétele a vasútprogramban kitűzött cél elérésének, amely szerint Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává válhat - idézte az államtitkár szavait az ITM közleménye.
MTI/A fotó illusztráció (MTI)

Iszonyatos fegyverarzenál miatt vonult ki a TEK

Ne egye meg senki - kedvelt rágcsát hívtak vissza a boltokból

Erdő Péter: legalább a Kisjézus jászola körül próbáljuk megérteni egymást!

Három balesetet is okozott a mezítláb menekülő részeg cserbenhagyó

Biciklist gázoltak halálra Kecelnél, két autó ütközött

Tragédiában halt meg egy nő Szenteste hajnalán Hajdúszováton

Egy öt kilogrammos harcsa utazott egy budapesti villamoson

Van, ahol van esély a fehér karácsonyra Magyarországon

Aknafedő alatt ért véget az ózdi tolvaj karrierje

Üldözés közben gázolt halálra egy biciklist egy drogos ámokfutó Győrnél

Holttestet talált Tokajnál egy kiránduló

Vascsővel rabolt ki egy 90 éves nőt Jászárokszálláson