
Zalai munkabaleset: Kiderült, mi volt az áldozat utolsó kívánsága
Az Oroszországgal szembeni kőolajembargónak rendkívül negatív gazdasági hatása lehet egyes uniós tagállamokra, köztük Magyarországra is. Magyarország a nyers kőolaj 60 százalékát ugyanis Oroszországból, a Barátság kőolaj vezetéken keresztül importálja.
Az orosz olajcsapok elzárása a MOL két finomítóját érintheti, a százhalombattait és a pozsonyit. Az orosz olajról történő átállás pedig nemcsak, hogy költséges, de időigényes is. A MOL számításai szerint az oroszországi Ural típusú olajról más, Brent olajtípusra való átállása jelentős költségekkel (400-500 millió dollárral) járna, és hozzávetőlegesen 2-4 évbe telne.
Benzin és gázolaj hiány
Az orosz exportőrök az embargót követően a nyersolajat és a finomított olajat, tehát az üzemanyagokat más piacokra irányítanák át. Európából így pedig hiányoznának ezek a mennyiségek. Így Magyarország Európából sem tudna finomított, benzint vagy gázolajat importálni. Európán kívülről az Adria vezetéken pedig akár csak fél év múlva tudnánk pótolni a teljes kieső mennyiséget.
Az azonnali embargó következménye az ellátás-biztonsági kockázat, ami áruhiány veszélyével fenyegetne.

Fotó: illusztráció (MTI)
Azonnali gazdasági recessziót okozna
Magyarország éves dízelfogyasztása 4,6 milliárd liter, benzinfogyasztása pedig 2 milliárd liter. Ennek több mint 30 százalékát Magyarország nem tudná gyorsan pótolni, aminek beláthatatlan következményei lennének. Egy ilyen azonnali olajembargóra a gazdaság, kényszerből a fogyasztás jelenetős csökkenésével reagálna, ami már idén azonnali gazdasági recesszióhoz vezetne.
Az esetleges ellátás-biztonsági kockázat egy hosszabb átállási időszakkal csökkenthető, amiben viszont a finomítók leállása és átállítása végett kérdés, hogy finomított üzemanyagot, benzint és gázolajat, honnan és milyen áron tudna importálni Magyarország.
Ha sikerül is hozzájutni, akkor minden bizonnyal a beszerzési ár rendkívül magas lenne.
480 forint helyett 700 forintos benzin, 800 forintos gázolaj
Az orosz olajembargó esetén a 480 forintos üzemanyag-ársapka fenntarthatósága jelentősen megnehezülne. A jelenlegi szintről (106 USD/hordó) – egy esetleges olajembargó következtében – 130-140 USD/hordó árszintre emelkedik a Brent ára. Emellett kiesne a belföldi termelés és importra váltanánk. A megemelkedett árú Brent-ből pedig a külföldön finomított termék importja sokkal drágábbá válna, mint a jelenlegi belföldön, uráli típusú olajból finomított termék.
Az áremelkedés mellett ráadásul az importfüggőség jelentősen megnövekedne, az ellátásbiztonság romlana. A jelenlegi 480 forintos ársapka helyett itthon közel 700 forint lenne a benzin és közel 800 forint lenne a gázolaj literenkénti ára.
Az infláció is megugrana
A hazai fogyasztókat ért ársokkból fakadóan jelentős fogyasztás-csökkenéssel kell számolni. Mindez pedig óriási hatással lenne az inflációra is. A teljes, éves fogyasztói inflációt 3,5-4 százalékponttal növelné, miközben a gazdasági növekedést mintegy 3-3,5 százalékponttal fékezné. Magyarország GDP-jében mindez 5 milliárd eurónyi veszteséget okozna. Ezt a „gazdasági veszteséget” tovább növelheti a MOL finomítóinak, szállítási útvonalak átállási költségei, ami elérheti az 1 milliárd eurót, így a teljes veszteség akár 6 milliárd euróra is rúghat.

Zalai munkabaleset: Kiderült, mi volt az áldozat utolsó kívánsága

Nem érdemes halogatni a tankolást, változás vártható a kutakon

Megrázó videó készült a szombat éjszakai halálos balesetről

Lehull a lepel: megvan az ország karácsonyfája

Egy nőre bukkantak az árokban Szekszárdon, azonnali beavatkozásra volt szükség

Lopott autóval törtek be egy Andrássy úti luxusüzletbe, videón az óriási pusztítás

Zebrán gázoltak el egy idős férfit Mendén

Megérkezett az első hó Magyarországra: ezt a képet mindenkinek látnia kell

Elszabadult a vihar Kecskemétnél: megbénult a vasúti közlekedés

Rendőrségre menekült az élettársa elől egy veszprémi nő

Dráma a Győr felé tartó vonaton: utasok küzdöttek egy férfi életéért

Átadták a szuperkórházat a Városmajorban