
Vizsgálat indul a Strabag ellen Ausztriában, amiért beleavatkozott a magyar választásokba
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, július 27-én Donald Trump amerikai elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke 15 százalékos importvám bevezetését jelentette be az amerikai piacra érkező uniós termékekre.
A vámkör a legtöbb európai árucikkre – így
– is kiterjed, cserébe viszont elkerülték a korábban belengetett 30, sőt 50 százalékos opciókat.
A Reuters szerint azonban ez nem győzelem, sokkal inkább kényszerű visszavonulás. Pierre Briancon gazdasági újságíró elemzésében úgy fogalmazott:
A vámok mértéke valójában Brüsszel kapitulációját jelenti
Von der Leyen elismerte, hogy a 15 százalékos szint
kihívást jelent, de szerinte ez volt „a legjobb, amit elérhettünk"
Hozzátette, hogy a cél az amerikai piac megtartása volt. A megállapodás ugyanakkor nem csökkenti a korábban már bevezetett 50 százalékos amerikai acél- és alumíniumvámokat, csupán jövőbeli kvótarendszert helyezett kilátásba.
A csomag része, hogy az EU három év alatt 750 milliárd dollár értékben vásárolna

A kép forrása: Donald J. Trump Facebook-oldala
Trump értelmezésében az EU további 600 milliárd dollárnyi befektetési lehetőséget is vállalt az Egyesült Államokban, de az egyelőre nem teljesen világos, hogy ez a 750 milliárdos energiavásárláson felüli összeg-e, illetve milyen időintervallum kapcsolódik hozzá. A Reuters szerint ezek az ígéretek
nem tűnnek kötelező érvényűnek

A kép forrása: Ursula von der Leyen X oldala
Mi a helyzet nálunk?
A magyar gazdaság szempontjából az autóipar és a gyógyszerexport lehet a leginkább érintett: mindkét ágazat erősen exportorientált, és jelentős szereplői vannak Magyarországon. A 15 százalékos vám csökkentheti versenyképességüket az amerikai piacon, ami érzékenyen érintheti a hazai beszállítói láncokat is.
Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy a jelenlegi, minden nem Amerikában gyártott gépjárműre érvényes, 25 százalékos általános vám, illetve az ahhoz külön hozzászámolandó, korábban meghatározott 2,5 százalékos amerikai autóvám összegéből eredő 27,5 százalékos tarifánál lényegesen előnyösebb a jelenlegi egyezmény. Ugyanakkor például a Mercedes-Benz jelentős áremelkedésre számít a következő években.
Trump meglehetősen pozitívan nyilatkozott a megállapodásról:
Szerintem ez a legnagyobb üzlet, amit valaha kötöttek
A Reuters ugyanakkor figyelmeztet:
az, hogy a megállapodás nem minden feltétele egyértelmű és világos, azt vetíti előre, hogy ez csak egy ideiglenes állomás lehet a gazdasági konfliktusban.
Az elemzés arra is rámutat, hogy az EU tavaly 198 milliárd eurót elérő áruforgalmi többlete az Egyesült Államokkal szemben – amelyet részben ellensúlyozott a szolgáltatások terén fennálló 109 milliárd eurós hiány – a következő években várhatóan nem fog jelentősen csökkenni.
Pierre Briancon szerint az EU, mint a világ legnagyobb kereskedelmi hatalma,
nem értette meg, hogy a legjobb válasz az erőszakos nyomásgyakorlásra nem a meghátrálás, hanem a határozott kiállás
A megállapodás kapcsán több elemző is rámutatott, hogy az EU akár sokkal jobb pozíciót is kiharcolhatott volna magának.
Érdemes felidézni, hogy Trump visszatérése előtt az Egyesült Államok és az Európai Unió között alacsonyak voltak a vámok, noha ez a világ legnagyobb kétoldalú kereskedelmi kapcsolata, évi 1,7 billió eurós forgalommal.
A vámok átlaga
Trump szerint azonban az EU túl sokat exportál az Egyesült Államokba – lásd az említett 198 milliárd eurónyi árukereskedelmi többletet –, és szerinte Európa nem elég nyitott az amerikai autók előtt.
Ugyanakkor az amerikai cégek sok területen – például
– többet forgalmaznak az EU-nak, és az EU-s import 30 százalékát eleve amerikai tulajdonú vállalatok bonyolítják.

Vizsgálat indul a Strabag ellen Ausztriában, amiért beleavatkozott a magyar választásokba

Orbán Viktor: Donald Tusk újabb támadást indított Magyarország ellen

Áttörte a határsorompót egy beregszászi ügyvéd, a kényszersorozás elől menekült Magyarországra – Videó

Orbán Viktor: „Nemet mondunk a tiszásokra, igent a 14. havi nyugdíjra”

Gerendai magához hívatta Magyar Pétert. Rögtön tudta, mit kell tennie a Sziget Fesztivál ügyében

Orbán Balázs a politikai etikai kódexről oktatja Magyar Péteréket

Lázár János: A Strabag húzzon el az országból!

Menczer felvételekkel bizonyítja, hogy tiszások a 13. havi nyugdíjat támadó szakértők

A Fidesz-kormány bevezeti a 14. havi nyugdíjat, a Tisza szakértői már a 13. havit is támadták

Vigyázat, letagadják! – Orbán Viktor lebuktatta Magyar Péter embereit

Elképesztően népszerű a magyarok körében a kormány csodafegyvere

Minden eddiginél több forrással segíti a kormány ezt az ágazatot