
KTK: a Tisza Pártnak kell felelnie arra, hogyan kerülhetett nyilvánosságra kétszázezer magyar érzékeny, személyes adata
A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia alapján 2030-ra a 20 milliós vendég és 50 milliós vendégéjszaka elérése a feladat. Tavaly nagy előrelépést tettünk ebbe az irányba, hiszen immár minden korábbinál több, közel 18 millió turista érkezett a magyarországi szálláshelyekre, csaknem 11 százalékkal megfejelve a 2023-as, szintén kiemelkedő eredményt - válaszolta Guller Zoltán, az MTÜ elnöke az Index kérdésére. A vendégéjszakák száma közel 6 százalékos bővüléssel, több mint 44 milliós új rekordot állított fel. Ráadásul mindezek előzetes adatok, amelyek a tapasztalatok szerint még rendre fölfelé módosulnak. De azt látjuk - mondta az elnöke -, hogy soha ennyien nem utaztak Magyarországon.

Fotó: MTI/Kallos Bea
A kiemelkedő számok és az ágazatban rejlő további potenciál alapján vendégforgalomban akár már idén meglehet a 2030-ra kitűzött célszám.
Az elnök szerint egyelőre nem is kell a célszám fölé nőnie a magyar turizmusnak, hiszen a versenyképes ágazat szempontjából nemcsak a volumen kulcsfontosságú kérdés, hanem a növekedés fenntarthatósága is.
A növekedés három fő pillérre épül: a nemzetközi forgalomösztönzésre, a belföldi turizmus erősítésére, valamint a stratégiai üzleti és légi közlekedési fejlesztésekre.
Ez utóbbira Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Turizmus Évadnyitó Gálán többször is utalt. A légiközlekedésben Amerika kulcsfontosságú lehet.
Az USA forgalom szempontjából a kilencedik legnagyobb – Budapesten a negyedik –, míg a fajlagos szálláshelyi bevételek tekintetében pedig az első számú küldőpiacunk - mondta Guller Zoltán. A tengerentúli repülőjáratok fejlesztésének jelentőségét mutatja, hogy a Covid előtt három városból – Philadelphia, Chicago és New York – is volt összeköttetés Budapesttel. Jelenleg három légitársasággal is tárgyalunk, szeretnénk elérni, hogy még idén közvetlen járatok létesüljenek az Egyesült Államok több városába. New York esetében nagyon intenzívek a tárgyalások.
A budapesti szállodákban az amerikai turisták napi átlagköltése a legmagasabb, 142 ezer forint, ami több mint duplája például az olaszokénak. Emellett más a korösszetételük és az érdeklődési körük is: inkább a kultúra és a programok vonzzák őket, nem pedig a bulinegyed. A Covid előtt már csak 40 ezerrel kevesebb amerikai turistát láttunk vendégül Budapesten, mint britet; és ha nem jön a járvány, átbillent volna a mérleg.

Fotó: MTI/Vasvári Tamás
Egyértelmű célunk, hogy Amerika jelentse az első számú küldőpiacot Budapest számára. A közvetlen járatokkal ez az év végére vagy 2026-ra megvalósulhat.
A hazai fizetőképes turisztikai kereslet örvendetes tavalyi helyreállása azt is eredményezte, hogy a magyarok is mind többet utaznak külföldre. Számunkra éppen ezért az is rendkívül fontos, hogy a belföldi utazókedvet is élénkítsük. Ezért indult az elmúlt év őszén a SZÉP-kártya-kampányunk: ez 20 százalékos kedvezményt biztosít azoknak, akik január–februári belföldi tartózkodásukért SZÉP-kártyával fizetnek, hiszen szeretnénk kihasználni a belföldi utazási hajlandóságot az alacsonyabb forgalmú időszakokban is.
Ennek eredménye látszik is már a kiváló januári adatokon: a belföldi vendégforgalom is közel 6 százalékkal a tavaly januári felett alakult.
Guller Zoltán arra kérdésre: hogyan tervezik elérni, hogy ne csak több turista jöjjön, hanem minőségben is legyen felfelé váltás, úgy válaszolt,
teljesen új megközelítésből foglalkoznak a fenntartható turisztikai növekedés lehetőségeivel. A támogatások helyett sokkal inkább a finanszírozási források biztosítása kerül fókuszba. Miközben ugyanis folyamatosan nő a turisztikai kibocsátás, és folyamatos a konjunktúra, azt tapasztalják, hogy a húzóágazat cégeinek mérlegeiben a hitelállomány aránya évek óta csökken.
Emiatt úgy látják, hogy az elégtelen banki finanszírozás a bővülés gátja.
Ami az idei évet illeti, Guller Zoltán megjegyezte: előre dolgozunk, ahogyan az édességgyártók is, akik ilyenkor már javában a csokinyuszikat csomagolják. Hamarosan már futnak az új, nyári foglalásokat ösztönző kampányok.
Az ágazat év eleji repülőrajtja láttán joggal lehetek bizakodó - tette hozzá - a januári vendégszámban összesen mintegy 16 százalékos a növekedés, de ezen belül például a külföldi vendégforgalom szinte kilőtt, több mint 27 százalékkal emelkedett tavaly januárhoz képest. Budapest még ennél is kiemelkedőbben teljesített: a vendégforgalom a fővárosban több mint 25 százalékkal, a külföldi még ennél is nagyobb mértékben, 28 százalék felett emelkedett. A legfrissebb előrejelzésünk szerint a vendégek számát tekintve reális, hogy az eredetileg 2030-ra kitűzött 20 milliós vendégszámot már idén teljesíteni tudjuk. Meggyőződésem, hogy továbbra is mi lehetünk az az ágazat, ami a GDP-t megtolja.

KTK: a Tisza Pártnak kell felelnie arra, hogyan kerülhetett nyilvánosságra kétszázezer magyar érzékeny, személyes adata

Megvan, hol lakik majd Orbán Viktor Washingtonban

Megvannak az idei kompetenciamérés eredményei

Orbán Viktor az FPÖ szövetségi alelnökével tárgyalt

Ex-szocik, liberális értelmiségiek és „független” újságírók adatai is kiszivárogtak a Tisza-app adatbázisával

Alapjogokért Központ: Októberben is a Fidesz hátát nézte a Tisza

Az Otthon Start programnak köszönhetően radikálisan megnőtt a hitelek száma

Magyar Péter nem akar egy újabb kudarcot, nem engedi a szakértőjét vitatkozni Takács Péterrel

Szijjártó Péter szerint súlyos biztonsági kockázatot jelent a Tisza adatszivárgási botránya

Rétvári: a Fidesz-KDNP kormány alatt az árrésnek és a rezsinek van plafonja, a baloldali logikában pedig az emberek juttatásainak

Az ifjabb Bige Lázár Jánost ekézi

Magyar Péter már a saját kampányfőnökével is háborúzik a Nyugati Fény szerint