Fotó: MTI/Kallos Bea
A kiemelkedő számok és az ágazatban rejlő további potenciál alapján vendégforgalomban akár már idén meglehet a 2030-ra kitűzött célszám.
Az elnök szerint egyelőre nem is kell a célszám fölé nőnie a magyar turizmusnak, hiszen a versenyképes ágazat szempontjából nemcsak a volumen kulcsfontosságú kérdés, hanem a növekedés fenntarthatósága is.
A növekedés három fő pillérre épül: a nemzetközi forgalomösztönzésre, a belföldi turizmus erősítésére, valamint a stratégiai üzleti és légi közlekedési fejlesztésekre.
Ez utóbbira Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Turizmus Évadnyitó Gálán többször is utalt. A légiközlekedésben Amerika kulcsfontosságú lehet.
Az USA forgalom szempontjából a kilencedik legnagyobb – Budapesten a negyedik –, míg a fajlagos szálláshelyi bevételek tekintetében pedig az első számú küldőpiacunk - mondta Guller Zoltán. A tengerentúli repülőjáratok fejlesztésének jelentőségét mutatja, hogy a Covid előtt három városból – Philadelphia, Chicago és New York – is volt összeköttetés Budapesttel. Jelenleg három légitársasággal is tárgyalunk, szeretnénk elérni, hogy még idén közvetlen járatok létesüljenek az Egyesült Államok több városába. New York esetében nagyon intenzívek a tárgyalások.
A budapesti szállodákban az amerikai turisták napi átlagköltése a legmagasabb, 142 ezer forint, ami több mint duplája például az olaszokénak. Emellett más a korösszetételük és az érdeklődési körük is: inkább a kultúra és a programok vonzzák őket, nem pedig a bulinegyed. A Covid előtt már csak 40 ezerrel kevesebb amerikai turistát láttunk vendégül Budapesten, mint britet; és ha nem jön a járvány, átbillent volna a mérleg.