Szijjártó: Európának szüksége van a keleti beruházásokra

Az Európai Uniónak nagy szüksége van a keleti beruházásokra és a keleti irányú kereskedelemre is, ha a közösség akadályokat gördít ezek elé, akkor még tovább fog veszíteni a globális gazdasági súlyából - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Brüsszelben.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az EU-indiai-csendes-óceáni miniszteri fórumot követő sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az utóbbi évek során teljességgel új realitás jött létre a világrendben, a krízisek nyomán új korszak kezdődött, amelyben a világgazdaság súlypontja nyugatról keleti irányba tolódott el.

Aláhúzta: ezt mutatja az is, hogy míg korábban a globális beruházások 70-80 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és a maradék 20-30 százalékot keletiből, addig mára ez az arány megfordult.

Kitért arra is, hogy a keleti és a nyugati vállalatok mára minden eddiginél szorosabban függenek egymástól.

"Persze, ezt egyesek negatív jelenségként írják le. Én azt gondolom, hogy ez egy jó, ez pozitív jelenség" - mondta.

"Nagyon fontos az, hogy ebben az új időszakban, ebben az új korszakban Európa jól találja el a választ, mert ha rossz választ ad erre az új realitásra, akkor a jelenleginél is sokkal súlyosabb problémákat tud magának okozni gazdaságilag" - tette hozzá.

Kiemelte, hogy jelenleg a realista és az ideológiai megközelítés küzd egymással, és az utóbbi támogatói a keleti és a nyugati gazdaság szétválasztásán dolgoznak, ami azonban szavai szerint teljesen ellentétes lenne az európai érdekekkel.

"Ez a megközelítés küzd a valósággal, a valósággal akar szembe menni. De van egy realista megközelítés is, amely két lábbal áll a földön, a valóságot veszi alapul, s azt mondja, hogy minden eddiginél szorosabb kelet-nyugati gazdasági együttműködésre van szükség" - közölte.

Szijjártó Péter leszögezte, hogy ma Európának nagy szüksége van a keleti beruházásokra, valamint a keleti irányú kereskedelemre, különös tekintettel arra, hogy az ázsiai beszállítók nélkül nem lenne lehetséges az elektromos átállás a kulcsfontosságú szektornak számító autóiparban.


"Ha Európa elbarikádozza magát a keleti beruházásoktól, akadályokat gördít a keleti kereskedelem elé, akkor még tovább fog veszíteni az Európai Unió a gazdasági súlyából" - figyelmeztetett, emlékeztetve, hogy Kína mára megelőzte a kontinenst a bruttó hazai termék (GDP) rangsorában.

Megerősítette, hogy a kormány az idei magyar soros EU-elnökség idején lépéseket kíván tenni a konnektivitás, az összeköttetések irányába, ezért fel szeretnék gyorsítani a szabadkereskedelmi tárgyalásokat a délkelet-ázsiai államokkal, Indonéziával, Malajziával, Thaifölddel és a Fülöp-szigetekkel.

"Miközben mi, itt Európában, el voltunk foglalva a saját nyűgjeinkkel és a saját idejétmúlt, ideológiailag erőltetett vitáinkkal, addig a délkelet-ázsiai térségben létrejött a világ legnagyobb szabadkereskedelmi térsége" - jelentette ki.

Tájékoztatása szerint a Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség (RCEP) országai a globális GDP mintegy 29 százalékát adják. "Tehát így az Európai Uniónak az lenne az érdeke, hogy ezzel a szabadkereskedelmi övezettel a lehető legszorosabb együttműködést alakítsa ki" - fogalmazott.

A miniszter úgy vélte, hogy oda nem illő dolgokat nem kell belekeverni a gazdasági együttműködésbe, azaz ha az EU "politikai, ideológiai kioktatási szándékkal" szeretné megkötni ezen szabadkereskedelmi megállapodásokat, akkor abba a partnerek nyilvánvalóan nem fognak belemenni.

A miniszter a keleti nyitás politikájának sikerét méltatta, rámutatva, hogy amennyiben a kormány engedett volna a "nyomásgyakorlásnak, lebeszélési kísérleteknek", akkor hazánk hatalmas növekedési lehetőséget hagyott volna ki, minthogy az utóbbi években már rendre Kínából és Dél-Koreából érkezett a legtöbb beruházás Magyarországra.

Tudatta, hogy az elmúlt tíz évben mintegy 75 százalékkal bővült a kereskedelmi forgalom Magyarország és a délkelet-ázsiai országok között, a térségből érkező beruházások pedig segítik a hazai gazdaságnak a dimenzióváltását, és garantálják a növekedési pálya fenntartását.

"Magyarország a bizonyíték arra, hogy a kelet-nyugati együttműködésből igenis lehet nagyon komoly előnyöket kihozni" - összegzett.

MTI

2024. február 02. 12:30
Az Otthon Start programról, az adócsökkentésekről és a Tisza adóemelési terveiről is írt csütörtöki közösségi oldali...
Ezer forint lenne egy liter benzin Magyar Péter programja szerint, vagyis, ha megszűnne az orosz olajszállítás - ez ...
A rendőrség a napokban tartóztatta le.
Tagadta a bíróságon a miskei gyerekgyilkos, hogy ő verte agyon a két éves nevelt lányát, Hannát. A férfit rendőrök k...
Ahogy mondani szokták, a kutya az ember legjobb barátja és ennek tudományos alapja is van. Egy simogatás, egy ölelés...
family
Vannak, akik az árnyékban maradnak és bizony vannak, akik szüleik nyomdokaiba lépnek. Híres ember gyerekének lenni e...
family
BILINCSBEN - Letartóztatták a miskei gyerekgyilkost, a férfi tagadja, hogy ő verte halálra a kétéves nevelt lányát, ...
Hiába vált már be az Orbán-kormány egykulcsos adórendszere - ami több pénzt hagyott az embereknél, mint korábban -, ...