A Cambridge-i Egyetem egyik tanulmánya szerint a gyerekek már képesek megérteni bizonyos alapvető pénzügyi fogalmakat három- és négyéves koruk között. Hétéves korukra pedig jellemzően kialakulnak a jövőbeli pénzügyi magatartást befolyásoló alapvető elképzeléseik. A szülőknek és részben az óvodapedagógusoknak, tanítóknak tehát igen nagy szerepe van már óvodás és kisiskolás korban is a későbbi pénzügyi tudatosság megalapozásában, a pénzügyi személyiség fejlesztésében.
A kisgyerekek eleinte szociálisan tanulnak, ami azt jelenti, hogy a környezetükben látott szokásokat képezik le. A papás-mamás, boltos, orvosos játékok közben gyakorolják mindazt, amit a szüleikkel, a nevelőikkel közösen megélt helyzetekből leszűrnek. A fent említett tanulmány szerint tananyag jellegű pénzügyi ismeretekkel ezért 8-9 éves kor előtt nem érdemes terhelni a kicsiket, de pénzügyi szokásaik, attitűdjük, magatartásuk formálása már jóval korábban elkezdődhet. A későbbi pénzügyi döntési szituációkra fel lehet készíteni a gyerekeket azzal, hogy ne csak halljanak a tudatos vásárlási, megtakarítási, pénzügyi tervezési folyamatokról, hanem meg is tapasztalják azokat – akár egy jó fejlesztőjáték révén.