Elindultak Európa felé az egyiptomiak és a marokkóiak – Így alakult a migráció 2024-ben

A legfrissebb Frontex adatok szerint 2024-ben 221.625 db illegális határátlépés történt Európába. Az illegális migránsok az elmúlt években kialakult öt útvonalat – nyugat-balkáni, kelet-mediterrán, közép-mediterrán, nyugat-mediterrán és nyugat-afrikai – használták, eltérő intenzitással. Az európai gazdasági válság és az európai gazdaságokban rejlő migrációs ösztönzők hiánya ellenére, az illegális migránsok száma viszonylag magas. A Századvég egy tanulmányban ismertette az adatokat és összegezte az illegális migrációt ösztönző tényezőket.

A nyugat-balkáni útvonal

A Frontex 2024-es európai illegális migrációról szóló jelentése szerint, 2024-ben 21.520 db illegális határátlépés történt a nyugat-balkáni útvonalon. A migránsok főbb származási országai Szíria (6850), Törökország (6119), Afganisztán (1974), Irak (718) és Pakisztán (646) voltak. Horvátország és Magyarország korlátozó politikája és erőfeszítései ellenére, ez a szám továbbra is magas marad.

Még ha a számokat alacsonyabbnak is kell tekintenünk más migrációs útvonalakhoz képest, úgy tűnik, hogy Törökország még mindig nem tudja teljesen felszámolni azokat az embercsempész hálózatokat, amelyek kihasználják a török-görög határellenőrzés gyenge pontjait (Észak-Macedónia és Albánia irányában).

A balkáni illegális határátlépések fő forrása továbbra is a törökországi szírek vagy törökök (vélhetően részben kurdok) voltak, akik közül néhány szíriai török állampolgársággal rendelkezik. 2024-ben az Aszad-kormányzat alatt Szíriában nem volt remény békére vagy újjáépítésre, és a kötelező katonai szolgálat jelentős szerepet játszhatott a fiatal szírek kivándorlásában.

Az Aszad-rezsim bukása és a Törökországból Európába menekülő szírek számának esetleges radikális csökkenése jó hír lehet, mind a kelet-mediterrán, mind a nyugat-balkáni útvonalak számára. Az ENSZ szerint a szírek 30 százaléka jelenleg szeretne visszatérni.

A kelet-mediterrán útvonal (Görögország, Ciprus, Bulgária)

A kelet-mediterrán útvonalon 69.436 db illegális határátlépést regisztráltak, ahol a származási országok első öt helyén Szíria (25.179), Afganisztán (14.876), Egyiptom (6537), Törökország (3207) és Eritrea (2194) szerepelt. Törökország egyszerre tranzit- és forrásországa az illegális migrációnak, a migránsok többsége szíriai vagy török származású. Ez olyan jellemző, ami a nyugat-balkáni útvonallal közös.

A két útvonal közötti különbség az, hogy a nyugat-balkáni útvonallal ellentétben, itt az afgánok száma jóval jelentősebb. Afganisztánt a tálibok irányítják, és bár politikai stabilitást értek el, az ország gazdasági helyzete katasztrofális, vallási nézeteik pedig szélsőségesek.

Az illegális migránsok jelentős része, akik a kelet-mediterrán útvonalat választják, Egyiptom és Kelet-Afrika irányából, elsősorban Eritreából származik. Egyiptom és Eritrea autoriter katonai kormányzás alatt politikai stabilitást mutat. A két állam gazdasága azonban hanyatlik, és az Öböl-menti országok nem tudják befogadni az összes egyiptomi és kelet-afrikai bevándorlót, mivel szakképzett munkaerőre van inkább szükségük.

Líbia romló gazdasági helyzete, amely korábban az illegális egyiptomi bevándorlók fő célországa volt, szintén hozzájárult az Európába illegálisan bejutni kívánó egyiptomiak számának növekedéséhez.

Még ha az EU kötött is megállapodásokat Kairóval az illegális bevándorlás kezelésére, az ország hanyatló gazdasága, amelynek 114 millió embert kell eltartania és évente 1,6 millió fővel növekszik, jelentős kockázati tényező az illegális migráció szempontjából.


A középső mediterrán útvonal

A közép-mediterrán útvonalon 2024-ben 66.766 db illegális határátlépést regisztráltak. A migránsok származási országai közül az első öt helyen Banglades (13.974), Szíria (12,550), Tunézia (7679), Egyiptom (4339) és Guinea (3552) szerepelt. Jelentős számú szíriai illegális migráns használja ezt az útvonalat is, de az észak- és szubszaharai afrikaiak, valamint a délkelet-ázsiaiak is fontos szerepet játszanak, különösen a bangladesiek.

Az utóbbi években Olaszország volt a bangladesi illegális migránsok első számú úti célja, kihasználva a szervezett embercsempész-hálózatokat. A bangladesiek repülővel utaznak Tunéziába vagy Líbiába, majd onnan hajóval érkeznek illegálisan Olaszországba.

Bár a dél-ázsiaiak hagyományosan az Egyesült Királyságba vándoroltak, az ország gazdasága az utóbbi időben stagnál, kevesebb munkahelyet kínál és szigorúbb határellenőrzést alkalmaz. Az Egyesült Királysággal ellentétben Olaszország gazdasága dinamikusabb, több munkahelyet kínál, amelyek bár kevésbé jól fizetők, könnyebben elérhetők és jobban alkalmazkodnak az informális gazdasági tevékenységhez.


A nyugat-mediterrán útvonal

2024-ben 17.026 db illegális határátlépés történt a nyugat-mediterrán útvonalon. A migránsok származási országai Algéria (9630) és Marokkó (4629) voltak. Ezt az útvonalat szubszaharai afrikai migránsok is használják, különösen Maliból (503) és Guineából (332).

Algéria és Marokkó a hajóutak kiindulópontjai, és elég közel vannak a spanyol partokhoz ahhoz, hogy mind a csempészeket, mind az illegális migránsokat arra ösztönözzék, hogy kihasználják ezt a lehetőséget. Az Algéria és Marokkó közötti számbeli különbség azzal magyarázható, hogy Algériának nincsenek megállapodásai az EU-val e hajók számának korlátozására, míg Marokkónak vannak. Továbbá Algériát még mindig egy katonai és tekintélyelvű kormány irányítja, amely még a hatalmas olaj- és gázbevételek ellenére sem képes munkalehetőségeket és pozitív kilátásokat biztosítani fiataljai számára.

Bár Marokkó gazdasága az utóbbi években javult, az ország gazdasági lehetőségei csak a szakképzett munkavállalók számára elérhetők. Sok formális oktatással nem rendelkező fiatal marokkói, alacsonyan fizetettnek találja a számukra elérhető munkákat. Ezért Spanyolországba kívánnak utazni, ahol jobban fizető munkát találhatnak az építőiparban és a mezőgazdaságban.


A nyugat-afrikai útvonal (Kanári szigetek, Spanyolország)

2024-ben 46.877 db illegális határátlépés történt a nyugat-afrikai útvonalon. A migránsok ezt a viszonylag új útvonalat használják arra, hogy Marokkóból vagy Mauritániából eljussanak a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetekre, amelyek az Atlanti-óceánon, Marokkó előtt helyezkednek el. Többnyire nyugat-afrikai országokból (Mali: 13.530, Szenegál: 9554, Guinea: 2953) és Marokkóból (3892) utaznak ezen az útvonalon.

A nyugat-mediterrán és nyugat-afrikai útvonalakon áthaladó szubszaharai afrikai bevándorlók többsége a Száhel-övezetből, különösen Maliból származik. Ez azt mutatja, hogy a régió gazdasági helyzete nem javult, amikor a régió politikai rendszerei Franciaország-pártiból Oroszország-pártivá váltak. Mivel a hadsereg a fő gazdasági erő, amely elnyomja a versenyt, terjeszti a korrupciót és a leginkább lojális csoportoknak osztja a pénzt, a Száhel-övezet gazdaságai jellemzően gyengék (bár gazdagok természeti erőforrásokban).

Politikai stabilitásuk vagy az állam nagy része feletti szuverenitásuk ellenére (Mali, Guinea, Szenegál) az is nyilvánvaló, hogy ezen nemzetek gazdaságai az elhibázott politikáktól, korrupciótól vagy külföldi vállalatokkal vagy erőkkel való összejátszástól szenvednek. Ezen túlmenően a szubszaharai Afrika olyan demográfiai nyomással szembesül, amely messze meghaladja a munkahelyteremtés lehetőségeit.


Összegzés

Ezek alapján megállapítható, hogy 2024-ben az illegális migránsok többsége Szíria és Afganisztán állampolgára volt. Ez Szíria esetében változhat 2025-ben, mivel az ország új kormánya javította a politikai feltételeket és megszüntette az országban a kötelező katonai szolgálatot.

A szíriai szankciók feloldása szükséges a gazdasági feltételek javításához és a migráció szabályozásához. Továbbá, az Öböl-menti államokkal való kapcsolatok normalizálódása következtében, sok szíriai gazdasági migráns mehet Szaúd-Arábiába, Katarba vagy Kuvaitba.

Afganisztán jövője nem tűnik biztatónak, mivel a tálibok vallási tekintélyuralommal és primitív gazdasággal irányítják az országot. Gazdaságilag a Kínával és Oroszországgal való együttműködés nem hozta meg a várt eredményeket, és a helyzet 2025-ben sem valószínű, hogy javulni fog.

A címlapfotó illusztráció: MTI/Balogh Zoltán

2025. március 31. 13:08
Megölte az anyját, majd felgyújtotta a holttestet egy borsodi férfi
Őrizetbe vette a rendőrség.
Mutáns kullancs jelent meg Magyarországon, kínkeserves halált is okozhatnak a vérszívók
Eddig soha nem látott, azonosítatlan albínókullancs jelent meg Magyarországon. Egy állatorvos megmutatta a Tények st...
„Még ma megöllek” - fenyegetés után kivégezte iskolatársát egy 13 éves
A helyi játszótéren követte el a brutális támadást.
Tragikus haláleset miatt derült ki a sok szörnyűség a kecskeméti, illegális idősotthonban
Elöl hagyott gyomirtót ivott és meghalt egy idős nő, mert nem figyeltek rá egy illegálisan működő kecskeméti otthonb...
Felvette a kesztyűt a 89 éves földvári néni a fiatal rabló ellen
Minősített rablás bűntettének kísérlete miatt indítványozta az ügyészség egy 23 éves tiszaföldvári férfi letartóztat...
Ez nem rólunk szól!
Hogyan és miért lesz valaki az év testnevelő tanára? Mit kell ehhez tenni? Egyáltalán kik és hogyan döntik el, hogy ...
family
Elmondom az igazságot!
Kétszer is kiesett a Farmból, de ezt egy cseppet sem bánja. Azt mondta, folyamatosan bántották a többiek és a mai na...
family
Nekem ez belefért!
A rendező megálmodta minden egyes mozdulatukat, hogyan érintsék, hogyan csókolják egymást, volt, hogy ruha nélkül, t...
family
Tények teljes adás, 2025. április 1., kedd
SOKKOLÓ - Saját autója nyomott agyon egy sofőrt Tápióbicskénél, miután a kocsijával az árokba csapódott. Nem volt be...
Szerinted ez vicces?
Most vasárnap este is sziporkázott a Nagy Duett zsűrije, nem csak a versenyzők kaptak csípős megjegyzéseket, ment az...
family

Halálos baleset történt a 4-es főúton Újfehértónál
Halálos baleset történt a 4-es főúton Újfehértónál
A baleset helyszínén teljes útlezárás van érvényben - írták a police.hu oldalon
Karambol a 4-es főúton Nyíregyházánál - Teljes útzár!
A 262-es és 263-as kilométer között teljes szélességében lezárták a főutat.
Karambol a 4-es főúton Nyíregyházánál - Teljes útzár!
A 262-es és 263-as kilométer között teljes szélességében lezárták a főutat.
Halálos baleset történt a 85-ösön, a szomszédos vármegyében
20:34 - A sofőr meghalt
Felborult egy autó a 84-esen főúton
A tetejére borult egy személyautó a 84-es főút 95-ös kilométerénél, Lövő térségében. A balesethez a sopronkövesdi hivatásos és a völcseji önkéntes tűzoltók érkeztek ki, akik rögzítették, majd áramtalanították a járművet. Az érintett útszakaszon egy sávon halad a forgalom - közölte péntek este a katasztrófavédelem.
Felborult egy autó a 84-esen, Lövőnél
A tetejére borult egy személyautó a 84-es főút 95-ös kilométerénél, Lövő térségében. A balesethez a sopronkövesdi hivatásos és a völcseji önkéntes tűzoltók érkeztek ki, akik rögzítették, majd áramtalanították a járművet. Az érintett útszakaszon egy sávon halad a forgalom - közölte péntek este a katasztrófavédelem.
Kamion és kisteherautó ütközött össze az 5-ösön, Lajosmizsénél
A 66-os és 65-ös kilométer között félpályán halad a forgalom.
Karambol a kórház közelében Nyíregyházán
Két személygépkocsi ütközött össze a Szent István utcán Nyíregyházán péntek délután. A vétlen autóból egy sérültet kórházba szállítottak. A baleset okát a rendőrség vizsgálja.
Baleset történt a 4-es főúton Kőlaposnál
Egy személy megsérült abban ráfutásos balesetben, ami pénteken délután történt a 4-es főúton Kőlapos közelében. A rendőrség vizsgálja a baleset körülményeit.
Kerékpározás közben telefonált egy nő Egerben, súlyos baleset lett a vége
Az ügyészség vádiratában pénzbüntetés kiszabására tett indítványt.
Baleset történt Zalaegerszegen
Baleset történt Zalaegerszegen a Hock János utca 92-nél péntek délután 4 óra tájt. A helyszíni szemle időtartama 1 órát vesz igénybe. Torlódás és lezárás nincs a helyszínen, de mindenki körültekintően vezessen. 

Csókolózós képpel tudatták: fiatal üzletemberbe szerelmes Gáspár Virág
Csókolózós képpel tudatták: fiatal üzletemberbe szerelmes Gáspár Virág
Szerelmükről adtak bizonyítékot.
Most jött: halálos horrorbaleset történt az M3-ason - helyszíni fotók
Halálos baleset történt kora este az M3 autópálya Budapest felé vezető oldalának 31-es kilométerszelvényében. A rendőrség beszámolója szerint egy 43 éves ukrán sofőr kocsijával hátulról nekiütközött az előtte forgalmi okból lassító 33 éves mogyoródi férfi által vezetett teherautónak, amiben egy 51 éves férfi is utazott.
Most jött: halálos horrorbaleset történt az M3-ason - helyszíni fotók
Halálos baleset történt kora este az M3 autópálya Budapest felé vezető oldalának 31-es kilométerszelvényében. A rendőrség beszámolója szerint egy 43 éves ukrán sofőr kocsijával hátulról nekiütközött az előtte forgalmi okból lassító 33 éves mogyoródi férfi által vezetett teherautónak, amiben egy 51 éves férfi is utazott.
Most derült ki: június óta rákkal küzd a képernyőről eltűnt műsorvezető
Nagyon népszerű arca volt a híradónak.
Baleset történt a 85-ös főúton: a sofőr a helyszínen életét vesztette
A helyszínen életét vesztette a sofőr.
Baleset a Paksi Atomerőműnél: többen is megsérültek!
A rendőrség adott tájékoztatást a történtekről.
Kiderült a titok az Aldi pénztárosairól - ez minden egyes vásárlót érint!
Ez segít alacsonyan tartani az árakat.
Krausz Gábor fotóját máris egy társkeresőn látták viszont
A sztárt egy társkeresőn találták meg.
"41 éves vagyok, és hozzámentem a legjobb barátom iskolás fiához – ő 16 éves"
Legjobb barátja fiához ment feleségül egy 41 éves nő és állítja, ez legális.
Még csak 15 éves, de meseszép: Jázmin lehet Palvin Barbi utódja
Kifutóról álmodik.