Elindultak Európa felé az egyiptomiak és a marokkóiak – Így alakult a migráció 2024-ben

A legfrissebb Frontex adatok szerint 2024-ben 221.625 db illegális határátlépés történt Európába. Az illegális migránsok az elmúlt években kialakult öt útvonalat – nyugat-balkáni, kelet-mediterrán, közép-mediterrán, nyugat-mediterrán és nyugat-afrikai – használták, eltérő intenzitással. Az európai gazdasági válság és az európai gazdaságokban rejlő migrációs ösztönzők hiánya ellenére, az illegális migránsok száma viszonylag magas. A Századvég egy tanulmányban ismertette az adatokat és összegezte az illegális migrációt ösztönző tényezőket.

A nyugat-balkáni útvonal

A Frontex 2024-es európai illegális migrációról szóló jelentése szerint, 2024-ben 21.520 db illegális határátlépés történt a nyugat-balkáni útvonalon. A migránsok főbb származási országai Szíria (6850), Törökország (6119), Afganisztán (1974), Irak (718) és Pakisztán (646) voltak. Horvátország és Magyarország korlátozó politikája és erőfeszítései ellenére, ez a szám továbbra is magas marad.

Még ha a számokat alacsonyabbnak is kell tekintenünk más migrációs útvonalakhoz képest, úgy tűnik, hogy Törökország még mindig nem tudja teljesen felszámolni azokat az embercsempész hálózatokat, amelyek kihasználják a török-görög határellenőrzés gyenge pontjait (Észak-Macedónia és Albánia irányában).

A balkáni illegális határátlépések fő forrása továbbra is a törökországi szírek vagy törökök (vélhetően részben kurdok) voltak, akik közül néhány szíriai török állampolgársággal rendelkezik. 2024-ben az Aszad-kormányzat alatt Szíriában nem volt remény békére vagy újjáépítésre, és a kötelező katonai szolgálat jelentős szerepet játszhatott a fiatal szírek kivándorlásában.

Az Aszad-rezsim bukása és a Törökországból Európába menekülő szírek számának esetleges radikális csökkenése jó hír lehet, mind a kelet-mediterrán, mind a nyugat-balkáni útvonalak számára. Az ENSZ szerint a szírek 30 százaléka jelenleg szeretne visszatérni.

A kelet-mediterrán útvonal (Görögország, Ciprus, Bulgária)

A kelet-mediterrán útvonalon 69.436 db illegális határátlépést regisztráltak, ahol a származási országok első öt helyén Szíria (25.179), Afganisztán (14.876), Egyiptom (6537), Törökország (3207) és Eritrea (2194) szerepelt. Törökország egyszerre tranzit- és forrásországa az illegális migrációnak, a migránsok többsége szíriai vagy török származású. Ez olyan jellemző, ami a nyugat-balkáni útvonallal közös.

A két útvonal közötti különbség az, hogy a nyugat-balkáni útvonallal ellentétben, itt az afgánok száma jóval jelentősebb. Afganisztánt a tálibok irányítják, és bár politikai stabilitást értek el, az ország gazdasági helyzete katasztrofális, vallási nézeteik pedig szélsőségesek.

Az illegális migránsok jelentős része, akik a kelet-mediterrán útvonalat választják, Egyiptom és Kelet-Afrika irányából, elsősorban Eritreából származik. Egyiptom és Eritrea autoriter katonai kormányzás alatt politikai stabilitást mutat. A két állam gazdasága azonban hanyatlik, és az Öböl-menti országok nem tudják befogadni az összes egyiptomi és kelet-afrikai bevándorlót, mivel szakképzett munkaerőre van inkább szükségük.

Líbia romló gazdasági helyzete, amely korábban az illegális egyiptomi bevándorlók fő célországa volt, szintén hozzájárult az Európába illegálisan bejutni kívánó egyiptomiak számának növekedéséhez.

Még ha az EU kötött is megállapodásokat Kairóval az illegális bevándorlás kezelésére, az ország hanyatló gazdasága, amelynek 114 millió embert kell eltartania és évente 1,6 millió fővel növekszik, jelentős kockázati tényező az illegális migráció szempontjából.


A középső mediterrán útvonal

A közép-mediterrán útvonalon 2024-ben 66.766 db illegális határátlépést regisztráltak. A migránsok származási országai közül az első öt helyen Banglades (13.974), Szíria (12,550), Tunézia (7679), Egyiptom (4339) és Guinea (3552) szerepelt. Jelentős számú szíriai illegális migráns használja ezt az útvonalat is, de az észak- és szubszaharai afrikaiak, valamint a délkelet-ázsiaiak is fontos szerepet játszanak, különösen a bangladesiek.

Az utóbbi években Olaszország volt a bangladesi illegális migránsok első számú úti célja, kihasználva a szervezett embercsempész-hálózatokat. A bangladesiek repülővel utaznak Tunéziába vagy Líbiába, majd onnan hajóval érkeznek illegálisan Olaszországba.

Bár a dél-ázsiaiak hagyományosan az Egyesült Királyságba vándoroltak, az ország gazdasága az utóbbi időben stagnál, kevesebb munkahelyet kínál és szigorúbb határellenőrzést alkalmaz. Az Egyesült Királysággal ellentétben Olaszország gazdasága dinamikusabb, több munkahelyet kínál, amelyek bár kevésbé jól fizetők, könnyebben elérhetők és jobban alkalmazkodnak az informális gazdasági tevékenységhez.


A nyugat-mediterrán útvonal

2024-ben 17.026 db illegális határátlépés történt a nyugat-mediterrán útvonalon. A migránsok származási országai Algéria (9630) és Marokkó (4629) voltak. Ezt az útvonalat szubszaharai afrikai migránsok is használják, különösen Maliból (503) és Guineából (332).

Algéria és Marokkó a hajóutak kiindulópontjai, és elég közel vannak a spanyol partokhoz ahhoz, hogy mind a csempészeket, mind az illegális migránsokat arra ösztönözzék, hogy kihasználják ezt a lehetőséget. Az Algéria és Marokkó közötti számbeli különbség azzal magyarázható, hogy Algériának nincsenek megállapodásai az EU-val e hajók számának korlátozására, míg Marokkónak vannak. Továbbá Algériát még mindig egy katonai és tekintélyelvű kormány irányítja, amely még a hatalmas olaj- és gázbevételek ellenére sem képes munkalehetőségeket és pozitív kilátásokat biztosítani fiataljai számára.

Bár Marokkó gazdasága az utóbbi években javult, az ország gazdasági lehetőségei csak a szakképzett munkavállalók számára elérhetők. Sok formális oktatással nem rendelkező fiatal marokkói, alacsonyan fizetettnek találja a számukra elérhető munkákat. Ezért Spanyolországba kívánnak utazni, ahol jobban fizető munkát találhatnak az építőiparban és a mezőgazdaságban.


A nyugat-afrikai útvonal (Kanári szigetek, Spanyolország)

2024-ben 46.877 db illegális határátlépés történt a nyugat-afrikai útvonalon. A migránsok ezt a viszonylag új útvonalat használják arra, hogy Marokkóból vagy Mauritániából eljussanak a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetekre, amelyek az Atlanti-óceánon, Marokkó előtt helyezkednek el. Többnyire nyugat-afrikai országokból (Mali: 13.530, Szenegál: 9554, Guinea: 2953) és Marokkóból (3892) utaznak ezen az útvonalon.

A nyugat-mediterrán és nyugat-afrikai útvonalakon áthaladó szubszaharai afrikai bevándorlók többsége a Száhel-övezetből, különösen Maliból származik. Ez azt mutatja, hogy a régió gazdasági helyzete nem javult, amikor a régió politikai rendszerei Franciaország-pártiból Oroszország-pártivá váltak. Mivel a hadsereg a fő gazdasági erő, amely elnyomja a versenyt, terjeszti a korrupciót és a leginkább lojális csoportoknak osztja a pénzt, a Száhel-övezet gazdaságai jellemzően gyengék (bár gazdagok természeti erőforrásokban).

Politikai stabilitásuk vagy az állam nagy része feletti szuverenitásuk ellenére (Mali, Guinea, Szenegál) az is nyilvánvaló, hogy ezen nemzetek gazdaságai az elhibázott politikáktól, korrupciótól vagy külföldi vállalatokkal vagy erőkkel való összejátszástól szenvednek. Ezen túlmenően a szubszaharai Afrika olyan demográfiai nyomással szembesül, amely messze meghaladja a munkahelyteremtés lehetőségeit.


Összegzés

Ezek alapján megállapítható, hogy 2024-ben az illegális migránsok többsége Szíria és Afganisztán állampolgára volt. Ez Szíria esetében változhat 2025-ben, mivel az ország új kormánya javította a politikai feltételeket és megszüntette az országban a kötelező katonai szolgálatot.

A szíriai szankciók feloldása szükséges a gazdasági feltételek javításához és a migráció szabályozásához. Továbbá, az Öböl-menti államokkal való kapcsolatok normalizálódása következtében, sok szíriai gazdasági migráns mehet Szaúd-Arábiába, Katarba vagy Kuvaitba.

Afganisztán jövője nem tűnik biztatónak, mivel a tálibok vallási tekintélyuralommal és primitív gazdasággal irányítják az országot. Gazdaságilag a Kínával és Oroszországgal való együttműködés nem hozta meg a várt eredményeket, és a helyzet 2025-ben sem valószínű, hogy javulni fog.

A címlapfotó illusztráció: MTI/Balogh Zoltán

2025. március 31. 13:08
Végzetes ütközés a 4-esen, egy ember meghalt, többen megsérültek
A járművek a felismerhetetlenségig roncsolódtak.
Gyermekkori ereklyéit is magával vitte az űrbe Kapu Tibor, megmutatta - videóval
Ezekhez a tárgyakhoz különleges emlékek kötik.
Bomlás a Tiszában, újabb ember távozik, elege lett a Magyar Péter-terrorból
Varga Judit nyilatkozata után váratlanul lemondott a Tisza Párt fővárosi frakciójának vezetője. Ordas Eszter pedig m...
Eltűnt egy versenyző a Vasi Vasember triatlonon, búvárok keresik
Egy 60 év körüli férfi merült el az úszószámban, azóta sem találják.
Még a bokszolós képével is Zelenszkijt másolja Magyar Péter
Mint két tojás.
Ásó, kapa, vészharang!
Vajon mi a hosszú és boldog házasság titka? Mit keresünk a szerelemben és mit a házasságban? És miért van az, hogy v...
family
Pakolj, irány a Balaton!
Sajtos-tejfölös lángos, gombócos fagyi, főtt kukorica és persze a lényeg, a magyar tenger, de miért imádjuk ennyire ...
family
Életveszélyes manővert videóztak a 4-esen
Centiken múlt a tömegbaleset.
Menekülnek az emberek a Tisza Pártból
Váratlanul lemondott közgyűlési mandátumáról a Tisza Párt egyik politikusa. Ordas Eszter azt állítja, hogy családi o...
A magyar családok biztonsága a tét
Többszörösére nőne a rezsi ára Magyarországon, ha megvalósulna a Zelenszkij-terv - erről beszélt Orbán Viktor. A min...

Egymásba rohant három autó, az egyik a tetején állt meg
Egymásba rohant három autó, az egyik a tetején állt meg
A fővárosból kivezető szakaszon ütközött össze több autó csütörtökön késő délután.
Karambol a baranyai kereszteződésben, most a 6-os főúton
Újabb baleset zavarta meg Baranya közlekedését a csütörtök délutáni órákban. Egy személygépjármű és egy kamion ütközött össze a 6-os főút hosszúhetényi kereszteződésénél, a kocsi az árokban állt meg.
Karambol a baranyai kereszteződésben, most a 6-os főúton
Újabb baleset zavarta meg Baranya közlekedését a csütörtök délutáni órákban. Egy személygépjármű és egy kamion ütközött össze a 6-os főút hosszúhetényi kereszteződésénél, a kocsi az árokban állt meg.
Bűnös kirándulás és cserbenhagyásos gázolás
Kirándulásnak indult, bűnügy lett belőleA megyei napilap ötven évvel ezelőtti tudósítása egy négy fiatalból álló társaság zűrös kalandját idézte meg, akik 1975. június 7-én Budapestről Martonvásárra indultak, hogy Szanyi János orbánhegyi szőlőjéből bort hozzanak. A kirándulásból azonban bűnügyi történet lett: betörtek egy idegen pincébe, ahonnan élelmiszert, egy karórát és egy Skoda slusszkulcsát vitték el. A lopott járművel az M7-esre hajtottak, de egy rendőrségi helikopter megjelenésekor pánikba estek, és többen kiugrottak a mozgó autóból. A kocsit vezető Deák Ferenc tovább hajtott, de végül lerobbant. A társaság tagjai vonattal, jegy nélkül próbáltak meg visszajutni, éjszakájukat pedig a pettendi váróteremben töltötték. Budapestre visszaérve ismét találkoztak, de a rendőrség végül elfogta őket. A cikk részletesen beszámolt a botladozó szökési kísérletekről, a romos házban húzott megállóról és a büntetőeljárásról, amely már a közveszélyes munkakerülés és járműlopás vádját is tartalmazta.
Furgon és autó karambolozott, mentőt is riasztottak a helyszínre
A Hunyadi és a Petőfi utca sarkán történt a baleset csütörtökön délután.
Két személygépkocsi ütközött a zalai város központjában
Összeütközött két személygépkocsi csütörtökön déltájban Zalakaroson, a Gyógyfürdő téren – jelezte a Zala Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtószolgálata. Tájékoztatójuk szerint a város hivatásos tűzoltói az egyik autót áramtalanították, a másiknál erre nem volt szükség. Az eset során személyi sérülés nem történt.
Csúnyán összetört két kocsi a győri felüljárón - fotó
Karambolozott két kocsi csütörtökön délután Győrben.
Vízbe fulladt egy 13 éves fiú Baranyában − az elmúlt évek legszörnyűbb esete
A Palatinus Strandon elhunyt kislány tragédiáját követően a baranyaiaknak is felsejlik egy szörnyű eset. Sajnos vízbe fulladásos halálesetekből vármegyénknek is kijutott az elmúlt években.
Hazafelé tartott az érettségiről, súlyos balesetet okozott egy fiatal sofőr (+ videó)
Két ember súlyosan megsérült, a járművek pedig totálkárosra törtek, miután egy fiatal sofőr nagy sebességgel belerohant egy előtte bekanyarodni készülő autóba.
Döbbenetes sofőrök vannak! Olyat vett fel a fedélzeti kamera, amin rengetegen kiakadtak! (videó)
Hajszál híja volt annak, hogy tragédia legyen a vége. Baleset veszélyes helyzetet rögzített egy fedélzeti kamera vármegyénkben.
Három sérült egy sátoraljaújhelyi balesetben
Csütörtök kora délután egy autó a szembejövő sávba hajtott. A balesetben többen is megsérültek.

Mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, olyan megalázó kijelentés hangzott el Sebestyén Balázs műsorában
Mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, olyan megalázó kijelentés hangzott el Sebestyén Balázs műsorában
Ismért törvényt sértett a Rádió 1.
Húsvétra már kiadták az országos riasztást, ezt nem láttuk jönni
Csütörtöktől folyamatosan romlani fog pár napig az időjárás.
Húsvétra már kiadták az országos riasztást, ezt nem láttuk jönni
Csütörtöktől folyamatosan romlani fog pár napig az időjárás.
Hányas házszám alatt élsz? Ezt üzeni otthonod titkos energiájáról
A házszámnak - mint minden számnak - fontos üzenete van.
Barbra Streisand férje kifecsegte a hálószobatitkaikat
James Brolin közel 30 éve él boldog házasságban híres feleségével. Barbra Streisand férje most végre elárulta a hosszú kapcsolatuk titkát...
Most kaptuk: szalagkorlátnak ütközött egy gépkocsi - torlódásra lehet számítani!
A tűzoltók már intézkedtek.
Ennyire rosszul megy a szekér? Meghan Markle már megint Katalin hercegnét utánozza
Meghan sokak szerint minden pénzzé akar tenni.
Megtuduk, mit eszik valójában húsvétkor Borbás Marcsi
Húsmentes fogás, bárány és mézes krémes. Ezt a menüt készíti húsvétra Borbás Marcsi.
Most jött a hír, ismét kórházba került Sallai Nóra
A színésznőt ugyanott kezelik, ahol korábban.
Farm VIP: Kiderült, mit kezd Leo a nyereménnyel, még egy luxusutazásra is futja belőle
Szerda este óriási véghajrában nyerte meg az ötödik évadot.