A miniszterek Németország, Franciaország, Spanyolország, Írország és Görögország esetében elemezték a jogállamiság helyzetét. Varga Judit szerint noha a keddi ülésen "igazi nagyágyú" tagállamok kerültek terítékre, ez a fajta jogállamisági párbeszéd álszent, és leginkább arra szolgál, hogy az Európai Bizottság nyomás alatt tartsa a politikai fősodortól eltérő nézeteket képviselő tagországokat.
"Olyan, mintha az Európai Bizottság ácsolt volna egy színpadot, ahol jogállamisági szappanoperába bújtatva zajlik a politika" - mondta, hozzátéve, hogy a gyakorlat jogi szempontból sem állja meg a helyét, hiszen az uniós szerződések nem hatalmazzák fel az Európai Bizottságot arra, hogy vizsgálja a jogállamiságot a tagállamokban.
Az ilyen jogvitákban az Európai Unió Bíróságának a szava a döntő - húzta alá Varga Judit, arra is emlékeztetve: az Általános Ügyek Tanácsában zajló jogállamisági párbeszéd elindítására ráadásul sem Magyarország, sem Lengyelország nem bólintott rá, márpedig minden ilyen gyakorlathoz, köztük a vita alapját jelentő jogállamisági jelentések elkészítéséhez, konszenzus szükséges.
A jogállami jelentések következő, júliusi csoportjáról az igazságügyi miniszter azt mondta, a tavalyi jelentéscsomag elkészítési módjához képest egyelőre nem lát változást.
"Sok jót a továbbiakban sem remélek a folyamattól, első kézből van tapasztalatom róla, hogyan is megy a brüsszeli jelentésírás. Ha az EB korrekt akarna lenni, minden véleményt azonos súllyal venne figyelembe. Sajnos a tapasztalat eddig azt mutatja, hogy nem a válaszainkra kíváncsiak. Kizárólag az egyazon tőről fakadó civil szervezetek véleményére akarnak hivatkozni" - fejtette ki Varga Judit. A tárcavezető kijelentette, hogy a magyar hatóságok mindenesetre idén is a legnagyobb szakértelemmel és hozzáértéssel válaszolják meg az Európai Bizottság hazai jogállamiságot firtató kérdéseit.