A tolóerő-automatát kétszer javították januárban, a szerencsétlenséget megelőző napokban - mondta egy sajtótájékoztatón Nurcahyo Utomo, az indonéziai közlekedésbiztonsági hivatal nyomozója. Nemrég az egyik repülésisebesség-jelző is meghibásodott, de kicserélték. A bal hajtóművet szabályozó gázkar hátrébb állt a kelleténél, ami kisebb hajtómű-teljesítményhez vezetett, míg a jobb beragadt a becsapódás előtti pillanatokban - magyarázta az illetékes.
Rámutatott, hogy még nem tudni, hogy mi vezethetett a fenti anomáliákhoz, mert a rendszer számos bemeneti komponensből áll. A szakértő szerint a pilótafülke egyelőre hiányzó hangrögzítője jelentheti a kulcsot a történtek megértéséhez. A szerencsétlenség körülményeiről szóló teljes jelentést jövőre hozzák csak nyilvánosságra.
Az automatikus tolóerő-szabályozó rendszer kiegészíti a robotpilóta-rendszert, és feladata a hajtómű teljesítményének szabályozása. Az automata rendszereket a pilóta tehermentesítése érdekében építették be, és probléma esetén kikapcsolhatók. A Boeing repülőgépein a tolóerő-automata a gázkar mozgatásával a kézzel történő átállítást imitálja, ezzel ad parancsot a szabályozó számítógépnek.