Talán megvan az oka, miért zuhant a Jáva-tengerbe az indonéz repülőgép

Szabálytalanságokra bukkantak a január 9-én a Jáva-tengerbe zuhant indonéziai repülőgép automatikus tolóerő-szabályozó rendszerében - írták a nyomozók szerdán közzétett előzetes jelentésükben.

A tolóerő-automatát kétszer javították januárban, a szerencsétlenséget megelőző napokban - mondta egy sajtótájékoztatón Nurcahyo Utomo, az indonéziai közlekedésbiztonsági hivatal nyomozója. Nemrég az egyik repülésisebesség-jelző is meghibásodott, de kicserélték. A bal hajtóművet szabályozó gázkar hátrébb állt a kelleténél, ami kisebb hajtómű-teljesítményhez vezetett, míg a jobb beragadt a becsapódás előtti pillanatokban - magyarázta az illetékes.

Rámutatott, hogy még nem tudni, hogy mi vezethetett a fenti anomáliákhoz, mert a rendszer számos bemeneti komponensből áll. A szakértő szerint a pilótafülke egyelőre hiányzó hangrögzítője jelentheti a kulcsot a történtek megértéséhez. A szerencsétlenség körülményeiről szóló teljes jelentést jövőre hozzák csak nyilvánosságra.

Az automatikus tolóerő-szabályozó rendszer kiegészíti a robotpilóta-rendszert, és feladata a hajtómű teljesítményének szabályozása. Az automata rendszereket a pilóta tehermentesítése érdekében építették be, és probléma esetén kikapcsolhatók. A Boeing repülőgépein a tolóerő-automata a gázkar mozgatásával a kézzel történő átállítást imitálja, ezzel ad parancsot a szabályozó számítógépnek.

A Sriwijawa légitársaság Jakartából a borneói Pontianakba közlekedő, Boeing 737-500 típusú gépén 62 ember tartózkodott. A repülőgép háromezer méterről zuhant kevesebb mint egy perc alatt a tengerbe. A légi irányítók négy perccel a felszállás után vesztették el a kapcsolatot az utasszállítóval. A 26 éves repülőgépet korábban a Continental Airlines és United Airlines amerikai légitársaság üzemeltette.

Indonéziában gyakran fordultak elő tragikus közlekedési balesetek az elmúlt évtizedekben. 2018 októberében 189 ember halt meg, amikor nem sokkal a felszállás után a tengerbe zuhant a Lion Air indonéz légitársaság Jakartából Bangka szigetre tartó Boeing 737 MAX 8 típusú utasszállító gépe.

Az indonéziai légiközlekedési hatóságok az utóbbi években sokat tettek a repülésbiztonság javításáért, és 2017-ben az ország a globális átlagnál jobban szerepelt a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet rangsorában.

 

MTI

2021. február 10. 12:06
A miniszterelnök közösségi oldalán közzétett bejegyzésben üzent Brüsszelnek.
A Fidesz kommunikációs igazgatója is reagált arra a Ripostban megjelent hírre, miszerint a Tisza Párt egyik meghatár...
Az Európai Bizottság által héten bemutatott költségvetési javaslat, valamint Sebestyén József halála kapcsán is krit...
"Von der Leyen csinált egy költségvetést Ukrajnának! A te pénzedet is odaküldené" - közölte a Fidesz-KDNP kommunikác...
LEGENDÁK NYOMÁBAN! - Lábuk előtt hever az ország, zenetörténelmet írtak, de hol a titok? Mitől lettek ők a legnagyob...
family
HALÁLOS - Fegyverrel üldöztek majd halálra gázoltak egy férfit Budapesten. Szemtanúk szerint két férfi összeverekede...
54 tabletta naponta, fényterápia, plazmacsere, génterápiás injekció! Mindez az örökké fiatalos élet reményében! Olya...
family
Milyen volt az élet az űrben? Milyen érzés volt 28 ezer kilométer per órás sebességgel zuhanni a Föld felé? A Naplón...
family
Riporterünk fölhúzott a lábára egy görkorcsolyát azért, hogy bemutasson két nőt, akik ebben olyan profik, hogy bizto...
family