Megjegyezte, ekkora összeg kerékpárutak építésének tervezésére még soha nem állt rendelkezésre Magyarországon. Hozzátette, a NIF Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatain alapuló számítás szerint 1 kilométer kerékpárút tervezése 3-4 millió forintra tehető, a közbeszerzési áraktól függően a 4 milliárd forint mintegy 1200-1400 kilométer kerékpárút megtervezésére lesz elegendő.
A kerékpárútak tervei év közepére elkészülhetnek
Révész Máriusz rámutatott arra, hogy a tapasztalatok szerint a 2014-2020 közötti időszakban nagyon sok kerékpárút építése azért lassult le, mert a forrás rendelkezésre állása után kezdődtek a tervezések, az egyeztetések elhúzódtak, a végére pedig a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek kevésnek bizonyultak, emiatt sok projekt késve, vagy egyáltalán nem valósult meg.
Ezen a gyakorlaton változtatnak a tervezés indításával. A kormánybiztos beszámolt arról, hogy a megyei közgyűlések vezetőivel, országgyűlési képviselőkkel egyeztetve meghatározták a megtervezendő kerékpárutakat, amelyek előkészítését a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a megyei önkormányzatok, és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ végzi. A kormánybiztos szerint a kerékpárutak többségének tervei az év közepére készülhetnek el, a bonyolultabb, hosszabb egyeztetést igénylő tervek pedig legkésőbb az év végéig.
1500 kilométer kerékpárút épülhet
Révész Máriusz hangsúlyozta, uniós és hazai forrásokból a következő hét évben mintegy 1500 kilométer kerékpárút épülhet Magyarországon, ehhez még erdészeti, mezőgazdasági utakon, gátakon, kisforgalmú közutakon további 4500 kilométer kitáblázását tervezik. Ha ezek a kerékpárutak elkészülnek, illetve kijelölésre kerülnek, akkor Magyarországon összefüggő, átjárható kerékpárúthálózat alakul ki, aminek köszönhetően jelentősen nőhet a kerékpártúrázók és a kerékpárral közlekedők száma.
Madarász-Losonczy Bálint, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kerékpáros koordinációs főosztályának vezetője elmondta, a megtervezendő szakaszok kijelölésének szempontjai között szerepelt többek között az, hogy elsősorban külterületi szakaszok legyenek, a fejlesztést a hálózatkialakítás tegye indokolttá, turisztikai és hivatásforgalmi szemszögből egyaránt jelentőségük legyen. A szaktárca főosztályvezetője kitért arra, hogy a rendelkezésre álló 4 milliárd forint keretösszegből Pest megye kivételével a megyék egyenlő arányban részesednek. Így megyénként 200 millió forint jut a tervezésre, Pest megye 400 millió forintból gazdálkodhat, mivel az elmúlt években Pest megye uniós forrásból sokkal kisebb mértékben részesedett.
Cél a települések összekötése
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az általuk tervezett projektekkel céljuk az országos közutak melletti kerékpáros nyomvonalak vezetésével a települések közötti összeköttetések megteremtése. A vállalatot országos szinten 88 kerékpáros útvonal megtervezésével bízták meg. A tervezési közbeszerzés megindításához 88 útszakasz közel 90 százalékára már tervezői diszpozíciót is meghatároztak. Ha minden terv szerint halad, akkor akár már 2022 tavaszán számos helyszínen elindulhat a kivitelezés - tette hozzá.
Berencsi Miklós, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ programvezetője elmondta, a központ koordinálja a turisztikai célú kerékpárutak tervezését, így a megyékkel, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal egyeztetve érvényesíteni tudják a turisztikai szempontokat.
A központ 192 szakaszból 45 terveztetését végezteti el 9 megyében, emellett a 4 milliárd forint felhasználásának adminisztrációját, pénzügyi ellenőrzését is ellátják - mondta Berencsi Miklós.
MTI/A címlapfotó illusztráció