Fotó: Nézőpont Intézet
A magyar választók 26 százaléka elégedett a magyar-amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjével, 40 százalék pedig még szorosabbra fűzné, s mindössze a magyarok 16 százaléka vélekedik úgy, hogy inkább lazítani kellene rajta.
Mind a kormányfőpártiak (62 százalék), mind a kormányfőkritikusok (73 százalék) körében többségben vannak azok, akik a magyar-amerikai kapcsolatokat a mostani szinten, vagy szorosabb formában látnák ideálisnak.
A magyar miniszterelnökkel szimpatizálók közül minden harmadik (33 százalék), a kritikusok közül minden második (50 százalék) inkább mélyítené a magyar-amerikai kapcsolatokat. Közel azonos arányban elégedettek a jelenlegi helyzettel a kormányfőpártiak és a kormányfőkritikusok (29 és 23 százalék), és mindkét csoportban kisebbségi álláspont az Amerikától való távolodás: a kormánypártiak 18 százaléka, az ellenzékiek 8 százaléka szerint kellene lejjebb építeni a kapcsolatokat.
Összességében kijelenthető, hogy a magyar választók többsége támogatja a magyar-amerikai kapcsolatokat.
Bár a magyarok nagy arányban őriznék meg vagy javítanák a Magyarország és az USA közötti jelenlegi viszonyt, az amerikai nagykövetség politikai plakátkampánya éppen ellenkező hatást fejt ki.
Ezt támasztja alá, hogy az Egyesült Államok akcióját a magyarok többsége (59 százalék) nem tartja elfogadhatónak és csak minden negyedik választó (26 százalék) nyilatkozott úgy, hogy az szerinte inkább elfogadható.
Még a szorosabb kapcsolatokban reménykedők csoportja is megosztott a kérdésben: ugyanakkora arányban, 43-43 százalékuk tartja elfogadhatónak és elfogadhatatlannak a plakátkampányt. Azok körén belül, akik inkább megőriznék a magyar-amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjét, kétharmados többségben (68 százalék) vannak azok, akik inkább helytelenítik a nagykövetség akcióját, szemben az elfogadókkal (25 százalék).
Azokat is szkeptikus véleményükben erősíthette meg a plakátkampány, akik inkább lazítanának az Egyesült Államokkal való kapcsolatokon, hiszen 88 százalékuk tartja elfogadhatatlannak a politikai akciót, és csak 8 százalékuk elfogadhatónak.
A kormányfővel szimpatizálók egységesebbek a kérdésben: több mint négyötödük (82 százalék) szerint elfogadhatatlan a nagykövetség plakátkampánya, és csak minden tizedik gondolja elfogadhatónak.
Az ellenzékiek megosztottak a kérdésben, kevesebb mint felük (45 százalék) szimpatizál a plakátkampánnyal, de több mint harmaduk (38 százalék) kritikus véleménnyel van róla. Összességében kijelenthető, hogy az amerikai nagykövetség politikai aktivizmusa még a kormányellenes szavazókat sem tudta teljes egészében meggyőzni.
Módszertan
A Nézőpont Intézet legfrissebb közvélemény-kutatása április 17-19. között 1000 fő telefonos megkérdezésével készült. A minta minden kutatás esetében reprezentatív a 18 évesnél idősebb lakosságra nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. 1000 fős mintanagyság és 95 százalékos megbízhatósági szint esetén a mintavételi hiba ± 3,16 százalék. Bázis = magyar választók, a választási részvételüket biztosra ígérő válaszadók.
A címlapfotó illusztráció: Shutterstock