Brüsszel ismételten kettős mércét alkalmaz Magyarország kárára. Most mondvacsinált okokra hivatkozva kötelezettségszegési eljárást indított a legmagasabb követelményrendszernek megfelelő autópálya koncesszió kapcsán, amelyet hasonló tartalmú beruházásoknál számos más tagállamnak engedélyezett. Ugyanígy járt Spanyolország is, ott két autópálya koncesszió kapcsán indítottak kötelezettségszegési eljárást– írta a Kormányzati Tájékoztatási Központ.
Közölték, a magyar állam stratégiai célja egy magas színvonalú, fenntartható közúthálózat üzemeltetése és fejlesztése a gazdaság fejlődésének és a társadalom mobilizációjának elősegítése érdekében. Ezen stratégia a következő célokat teljesíti:
- A gyorsforgalmi utak országhatárokig történő meghosszabbítása, a nyugat-kelet és nyugat-dél irányú korridorok teljes mértékű kiépítése és átengedő kapacitásuk növelése. Az úthálózat nyugat-európai szinten történő üzemeltetése, erősítve és biztosítva Magyarország tranzit szerepét.
- A gyorsforgalmi utak 30 percen belüli elérhetősége a lakosság túlnyomó részének biztosított legyen, ezzel javítva a társadalom mobilizációját és az elérhetőséget a gazdasági centrumok irányába.
- A megyeszékhelyeket és megyei jogú városokat magas minőségi szinten üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózat kapcsolja össze.
- A rövidebb menetidővel és biztonságosabb közlekedéssel jelentős társadalmi hasznok generálása a magyar társadalom számára.A Kormányzati Tájékoztatási Központ szerint a fenti kiemelt jelentőségű nemzetgazdasági cél megvalósulását szolgálta az új koncessziós szerződés megkötése, mely alapján a koncesszor vállalta a gyorsforgalmi utak hosszú távú, magas színvonalú üzemeltetését és működtetését, valamint 10 éven belül 317 km új autópálya megépítését és 265 km autópálya bővítését, melyek megvalósítására európai uniós forrás hiánya, elmaradása miatt a magyar állam nem lenne képes.
Az új koncessziós szerződés alapján a koncesszor a magyar államtól átvállalja a működési- és pénzügyi kockázatot, mely a gazdaság fejlesztése érdekében jelentősen könnyíti a költségvetés kiadási terheit. A koncessziós szerződés megkötésének előkészítése során vizsgált európai és nemzetközi autópálya koncessziós szerződések alapján megállapítható, hogy az európai autópálya koncessziós szerződések többségének hossza jellemzően a 26-35 éves sávban található, így a magyar koncesszió 35 éves időtartama a nemzetközi gyakorlattal teljes mértékben összhangban áll. Számos olyan európai autópálya koncessziós szerződés létezik, melyek időtartama 50-80 év körül van – olvasható a közleményben.