A 2023/2024. tanévben tizedik alkalommal került sor a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) mérések elvégzésére. 3702 iskola 654 014 tanulójának fittségi adatait rögzítették a testnevelést tanító pedagógusok a NETFIT® informatikai rendszerében.
A Covid–19 pandémia okozta inaktivitási krízis, az iskolalátogatás és a testnevelésórák hiánya, a sportolási lehetőségek korlátozása nagymértékben hatással volt a tanulók fittségi állapotára, soha nem látott visszaesést okozva.
A 2023/2024. tanévben, három évvel a pandémiát követően azonban jól látszik, hogy országos átlagban folyamatosan növekszik az egy adott iskola tanulóinak fittségi állapotát bemutató úgynevezett Intézményi Fittségi Index (IFI) értéke. Ez a statisztikai mutató azonban még nem érte el a pandémia előtti szintet.
A legfontosabb változások az alábbi területeken történtek:
- Pozitív változás a tápláltsági adatokban: a legújabb NETFIT-adatok alapján a tanulók negyede túlsúlyos vagy elhízott. Jó hír azonban, hogy a pandémia okozta lezárások feloldását követően a tápláltsági adatok egyértelműen pozitív irányba mozdultak, a túlsúlyos vagy elhízott tanulók aránya csökkenő tendenciát mutat.
- Az életkorral romlik az állóképesség, de a tendencia javul: az állóképesség évek óta a
legkritikusabb terület a gyerekeknél. Az életkor előrehaladtával folyamatosan csökken azok
aránya, akik elérik az egészségmegőrzéshez szükséges minimumszintet: míg 5. évfolyamon a
gyerekek kétharmada az ún. egészségzónába tartozik, addig az iskola befejezésével
kétharmaduk már fejlesztésre szorul. A pandémia után azonban az adatok itt is egyértelműen
javultak.
- A fittségi állapot és a gazdasági-társadalmi háttér szorosan összefüggenek: a NETFITeredmények alapján is látszik, hogy az ország gazdaságilag fejlettebb területein kedvezőbb a fittségi mutatók alakulása. A legfrissebb adatok szerint Budapesten és Vas vármegyében figyelhetők meg a lekedvezőbb fittségi adatok, míg Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-NagykunSzolnok vármegyében a legkedvezőtlenebbek.
A tíz éve folyamatosan zajló NETFIT® felméréseknek köszönhetően egyértelműen megfigyelhetők a tendenciák, és mindazok a külső hatások és beavatkozások, amelyek hatnak a gyerekek fittségi állapotára. A tanulságok közül az alábbiakat érdemes kiemelni:
- A pandémia okozta lezárások, a testnevelésórák és a sportolási lehetőségek korlátozása, a fizikai inaktivitási krízis kritikus hatással volt a tanulók fittségi állapotára. A testnevelésórák és sportolási lehetőségek visszatérésével láthatóan javultak a fittségi eredmények, tehát továbbra is szükséges az iskolai sportolási lehetőségek fenntartása és bővítése.
- A pedagógusok számára indított, a mindennapos testnevelés tartalmának minőségi fejlesztésére szolgáló továbbképzések szintén hozzájárulhattak a javuló tendenciákhoz, hiszen az MDSZ az elmúlt években több mint 20 ezer képzési tanúsítványt bocsátott ki.
- Javasolt célzott fejlesztési intézkedéseket, terveket megfogalmazni, amelyek az iskola életébe, iskolai egészségfejlesztési programjába épülve a fittségi állapot javulását eredményezhetik. A 2023/2024. tanévben 300 iskolában, közel 100 ezer gyermek bevonásával elindított Aktív Iskola program, amely kifejezetten az iskolai sportolási lehetőségek bővítését célozza, már az első évben megmutatta hatásosságát a fittségi mutatók tekintetében is.
Ugyanis míg az Aktív Iskolák a 2023. évi NETFIT® adatok alapján kedvezőtlenebb fittségi adatokkal rendelkeztek a többi iskolához képest, a 2024-es adatok alapján már a programhoz csatlakozott iskolák fittségi indexe volt magasabb. A fentieken túl további adatok is alátámasztják az Aktív Iskola program pozitív hatását: az Aktív Iskolákban a WHO által javasolt napi 60 perces intenzív testmozgást elérte a gyerekek 50%-a, szemben a hazai és világátlag 20%-kal.
4. Fontos a szülők megfelelő tájékoztatása és figyelemfelhívása a fittségi eredményekkel kapcsolatban, valamint a kedvezőtlen értékekkel járó egészségügyi következményekre, amely történhet a testnevelő pedagógus által szervezett specifikus szülői fogadóóra keretében vagy a NETFIT online rendszer által generált egyéni értékelőlap megküldése révén.
A korábban már említett Aktív Iskola program keretében kiemelt figyelmet kap a fittségmérés, az eredmények kezelése és az ehhez kapcsolódó egészségtudatosság edukációja. A programban részt vevő iskolákban az egészségfejlesztésbe egyrészt a teljes tantestület, és esetenként az iskolaegészségügyi szakemberek is bevonásra kerülnek.
A NETFIT-ről
A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) a nemzetközileg is elismert amerikai Cooper Intézettel közös kutató-fejlesztő tevékenység keretében dolgozta ki a 21. század követelményeihez igazodó, diagnosztikus jellegű és oktatási célú, egészségközpontú, online pedagógiai értékelő és visszajelentő eszközét, a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Tesztet, vagyis a NETFIT-et, melynek kötelező jellegű bevezetésére a 2014/2015. tanévben került sor az 5. évfolyamtól kezdődően.
A hazai jogszabályok értelmében 2015-től a NETFIT® az egyetlen országosan egységes, kötelező mérési rendszer az egészségközpontú fittségi állapot mérésére. A mérési eredményeket kritériumorientált értékelési elv mentén három kategóriába – ún. “Egészségzónába”, “Fejlesztés szükséges” vagy “Fokozott fejlesztés szükséges” zónába – soroljuk annak függvényében, hogy az egészség szempontjából az adott eredmény milyennek minősül.
A NETFIT® működtetője az MDSZ, amely a mérések folyamatos operatív támogatása mellett (ügyfélszolgálat működtetése, informatikai rendszer működtetése és továbbfejlesztése, egységes mérési eszközök biztosításának megszervezése, folyamatos szakmai támogatás képzések, workshopok, személyes egyeztetések formájában) minden évben összesíti, elemzi és jelentést készít a mérési időszakban rögzített országos fittségi adatokról.
Az Aktív Iskola program
Több éves kutató és fejlesztő munka eredményeképpen az MDSZ 2023-ra egy átfogó, teljes körű kultúraváltást eredményező programot dolgozott ki és indított el, amely az iskolák egészséggel, sporttal, testmozgással összefüggő tevékenységét érinti.
A 2023/2024. tanévben 304 iskolában startoló program mintegy 100 ezer gyermeket és közel ennyi családot ért el, amely 2024. szeptembertől további több mint 100 iskolával bővült, 422 iskolában közel 130 ezer gyermek bevonásával folytatódott. A program célja, hogy segítse az iskolákat abban, hogy a rendszeres mozgást támogató környezetet biztosítsanak minden tanuló számára, és a mozgáslehetőségek széles tárházának elérhetővé tételével inspirálják az iskolai közösséget a minél aktívabb életre.
A program hatására az Aktív Iskolák között egy innovatív, egymást segítő, támogató iskolai hálózat szerveződött, amelynek tagjai folyamatosan ötleteket, jógyakorlatokat osztanak meg egymás között, és folyamatos inspirációt nyújtanak egymásnak a program megvalósításához. A jövőt illetően a Belügyminisztérium támogatásával, illetve a stabil stratégiai partnerek - a Richter Gedeon Zrt., a K&H mozdulj! Alapítvány és a MOL Új Európa Alapítvány -, valamint a sportszertámogató Hervis együttműködésével hosszú távon is biztosítottnak látszik a program bővítése.
Címlapfotó: Magyar Diáksport Szövetség