Nem kell közgazdásznak lenni a tanórák megtartásához
Fodorné Branstädter Ágnes a kezdetektől rész vesz a PÉNZ7-en, amire az első évben egy szülő hívta fel a figyelmét. „Miután pont abban az évben a pénzügyi nevelésre irányuló szakirányú képzésen vettem részt az ELTE-n, így nyilvánvaló volt, hogy azonnal éltem a lehetőséggel” – emlékezett vissza a kezdetekre.
Az újpesti Szűcs Sándor Általános Iskola pedagógusa úgy véli, a tanárok közül sokan idegenkednek a gazdasági ismeretek oktatásától, pedig véleménye szerint nem kell közgazdász végzettség ezeknek az óráknak a megtartásához, főleg, hogy önkéntes szakemberek részvételét is igényelhetik a tanárok. „A PÉNZ7 hivatalos oldala és a Pénziránytű Alapítvány minden évben több lehetőséget teremt arra, hogy a pedagógusokat felkészítsék a tanórák megtartására. Ráadásul ma már ezekhez könnyedén kapcsolódhatunk otthonról is, hiszen maximálisan kihasználják az online tér adta lehetőségeket. A webináriumok, a tanórákról készült videók sok segítséget jelentenek” – emelte ki a pedagógus.
Fodorné Branstädter Ágnes tapasztalatai szerint a gyerekek nagy része is kifejezetten kedveli ezeket a tanórákat. „Színesek, interaktívak és csoportban dolgozhatnak. Lehetőségük van szituációk megvitatására, egymás meggyőzésére, beszélgetésre. Nincs érdemjegy és nincs elmarasztalás, ha egy válasz vagy megoldás nem jól sikerült. Az utóbbi években pedig már saját telefonjukon vagy az iskolai tableteken is oldhattak meg feladatokat vagy versenyezhettek egymással egy-egy kvíz segítségével. Ez pedig sokkal vonzóbb a mai generációnak, mint a papír alapú feladatmegoldás” – sorolta a pedagógus.
„Mesterpedagógusi programomban azt vállaltam, hogy erre az évre megpróbálom elérni, hogy 3. osztálytól a 8. évfolyamig minden osztályunk részt vegyen ezeken a tanórákon. Ezt már tavaly és tavalyelőtt is sikerült megvalósítanunk és úgy tűnik, hogy most sem lesz másképp” – tette hozzá Fodorné Branstädter Ágnes.
A magyar modell: szakmai önkéntesek segítenek
A PÉNZ7 az elmúlt egy évtizedben többször is rangos elismerésben részesült, többek között annak köszönhetően, hogy nemzetközi összehasonlításban is kimagaslóan magas a témahetet segítő szakmai önkéntesek aránya. Országszerte több száz pénzügyi szakember és vállalkozó jelentkezett, hogy még tartalmasabbá, gyakorlatiasabbá tegyék a PÉNZ7 órákat, valós, saját tapasztalataikat adva át a diákoknak.
A kis- és középvállalkozások, valamint startupok márkaépítésével foglalkozó Domján Enikő Mária négy éve kapcsolódott a témahéthez, mivel kiemelten fontosnak tartja, hogy a diákok a valós életből vett példák alapján láthassák, milyen a gyakorlatban mindaz, amit az elméletben tanulnak.
„Az önkéntes gyakorlati oldalról tudja megfogni a témákat, konkrét példákat tud megosztani, kiegészíteni és hitelesíteni tudja az elméleti tudást, valamint a saját példáján keresztül egyfajta jövőképet is fel tud vázolni. Az önkéntes hitelességét (és a diákok figyelmének fenntartását) tudja erősíteni, ha saját és mások konkrét történeteit osztja meg (nem csak sikersztorikat, hanem tanulságokat, elakadásokat, újrakezdéseket is). Esettanulmányokat mutat be, illetve akár a saját életútjáról mesél, honnan indult, hol tart most és mik a céljai, hová akar eljutni” – emelte ki Domján Enikő. Hozzátette: „Már a frontális előadás is rengeteget tud adni, ha az a megfelelő módon van összetéve. Ezt a pedagógusok és a diákok visszajelzései is igazolják. Ugyanakkor az a legideálisabb, ha megoldható a diákokkal történő közös munkavégzés és „együtt gondolkodás” is.”
A legjobb megoldás, ha a pedagógus, aki ismeri a tanulókat, érdeklődési körüket, előzetes tudásukat, vezeti az órát, s az ő munkáját támasztják alá az önkéntes gyakorlatból származó történetei, tapasztalata.
Az elmúlt évek PÉNZ7 rendezvényekről készült felmérései szerint a tanárok szinte kivétel nélkül kiemelték a témahét kísérőeseményeit, többek között a Pénziránytű Alapítvány által szervezett PénzOkos Kupát, a BankCode versenyt, a Részvényfutamot vagy a PénzFutamot. Idén a PÉNZ7 tanórák mellett Jubileumi foglalkozástervek is készültek, szabadabb témaválasztással, több szabadságot adva a pedagógusnak és az önkéntesnek. Ezek révén kötetlenebbül lehet beszélgetni a gyerekekkel a saját vagy a felnőttek pénzügyeiről. A kisfilmek, sőt, a legkisebbeknek szóló mese jóvoltából pedig idén több idő marad a játékra, egészen pontosan a „játékos és gyakorlatias tanulásra”, ami talán az egyik legfontosabb ismérve a Pénziránytű Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország Alapítvány (JAM) által kidolgozott oktatási programoknak.