A PÉNZ7 a gyakorlatra összpontosít, a pedagógusok mellett szakmai önkéntesek segítenek

Akár egy földrajz- vagy történelem óra keretén belül is lehet játékos formában pénzügyi alapismereteket átadni a diákoknak – vallják többek között azok a tanárok, szakmai önkéntesek, akik már javában készülnek az idei, jubileumi PÉNZ7-re. Az innovatív pénzügyi és vállalkozói témahét keretén belül díjazzák mindazon pedagógusokat, szakmai önkénteseket és iskolákat, akik immár tíz éve visszatérő szereplői a nemzetközi viszonylatban is elismert rendezvénysorozatnak. 

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég közzétett jelentése szerint a vizsgált 39 országból pénzügyi tudás kategóriában Magyarország a 4. helyen végzett. A nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő eredmény hátterében minden bizonnyal szerepet játszik az a hosszútávú pénzügyi ismeretterjesztő tevékenység, melyet az állami intézmények, az oktatási tárca, a jegybank és velük együttműködve a Pénziránytű Alapítvány végez. Ugyanakkor az is látható, hogy az elméleti tudás mellett annak gyakorlati alkalmazásán még van mit fejleszteni, alátámasztva ezzel az Alapítvány által már kezdetektől kiemelten támogatott trendet, hogy a gyakorlati tudás, annak átadása, fejlesztése elengedhetetlen a modern pénzügyi oktatásban.

A PÉNZ7-en különösen hangsúlyos a játszva tanulásra épülő modell mellett a pedagógusok munkáját segítő szakmai önkéntesek szerepe. A tematikus pénzügyi és vállalkozói héthez az elmúlt években másfélmilliónál is több diák, mellettük pedig tízezernél több tanár és sokezer önkéntes csatlakozott, számuk az előzetes regisztrációk alapján idén is bővülni fog. A pedagógusok és önkéntesek többsége visszatérő résztvevője a PÉNZ7-nek, visszajelzéseik, tapasztalataik pedig tovább segítik a pénzügyi tudatosság hazai oktatásának fejlesztését.

Minden téren segítség

Lukács Gábor Imre premontrei szerzetes, tanár hosszú évek óta vesz részt a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó programokon – így a PÉNZ7-en is -, három 10. évfolyamos osztályban tanítja a diákokat pénzügyi ismeretekre Gödöllőn.

„Maga az elgondolás, a pénzügyi tudatosság növelése a középiskolások körében egyszerre kiváló és hiánypótló. A PÉNZ7 fókuszát képező tananyagokat profi közgazdász-tanárok állították össze, az alapoktól a komolyabb, összetettebb, de mindenki számára érdekesebb témákig. Jelentős segítség, hogy bármely szakos tanárok számára megszervezik azokat a továbbképzéseket, amelyek révén egy évig, heti egy órában tanítható a tantárgy” – mondta a Gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium tanára.


Nem kell közgazdásznak lenni a tanórák megtartásához

Fodorné Branstädter Ágnes a kezdetektől rész vesz a PÉNZ7-en, amire az első évben egy szülő hívta fel a figyelmét. „Miután pont abban az évben a pénzügyi nevelésre irányuló szakirányú képzésen vettem részt az ELTE-n, így nyilvánvaló volt, hogy azonnal éltem a lehetőséggel” – emlékezett vissza a kezdetekre.

Az újpesti Szűcs Sándor Általános Iskola pedagógusa úgy véli, a tanárok közül sokan idegenkednek a gazdasági ismeretek oktatásától, pedig véleménye szerint nem kell közgazdász végzettség ezeknek az óráknak a megtartásához, főleg, hogy önkéntes szakemberek részvételét is igényelhetik a tanárok. „A PÉNZ7 hivatalos oldala és a Pénziránytű Alapítvány minden évben több lehetőséget teremt arra, hogy a pedagógusokat felkészítsék a tanórák megtartására. Ráadásul ma már ezekhez könnyedén kapcsolódhatunk otthonról is, hiszen maximálisan kihasználják az online tér adta lehetőségeket. A webináriumok, a tanórákról készült videók sok segítséget jelentenek” – emelte ki a pedagógus.

Fodorné Branstädter Ágnes tapasztalatai szerint a gyerekek nagy része is kifejezetten kedveli ezeket a tanórákat. „Színesek, interaktívak és csoportban dolgozhatnak. Lehetőségük van szituációk megvitatására, egymás meggyőzésére, beszélgetésre. Nincs érdemjegy és nincs elmarasztalás, ha egy válasz vagy megoldás nem jól sikerült. Az utóbbi években pedig már saját telefonjukon vagy az iskolai tableteken is oldhattak meg feladatokat vagy versenyezhettek egymással egy-egy kvíz segítségével. Ez pedig sokkal vonzóbb a mai generációnak, mint a papír alapú feladatmegoldás” – sorolta a pedagógus.

„Mesterpedagógusi programomban azt vállaltam, hogy erre az évre megpróbálom elérni, hogy 3. osztálytól a 8. évfolyamig minden osztályunk részt vegyen ezeken a tanórákon. Ezt már tavaly és tavalyelőtt is sikerült megvalósítanunk és úgy tűnik, hogy most sem lesz másképp” – tette hozzá Fodorné Branstädter Ágnes.

A magyar modell: szakmai önkéntesek segítenek

A PÉNZ7 az elmúlt egy évtizedben többször is rangos elismerésben részesült, többek között annak köszönhetően, hogy nemzetközi összehasonlításban is kimagaslóan magas a témahetet segítő szakmai önkéntesek aránya. Országszerte több száz pénzügyi szakember és vállalkozó jelentkezett, hogy még tartalmasabbá, gyakorlatiasabbá tegyék a PÉNZ7 órákat, valós, saját tapasztalataikat adva át a diákoknak.

A kis- és középvállalkozások, valamint startupok márkaépítésével foglalkozó Domján Enikő Mária négy éve kapcsolódott a témahéthez, mivel kiemelten fontosnak tartja, hogy a diákok a valós életből vett példák alapján láthassák, milyen a gyakorlatban mindaz, amit az elméletben tanulnak.

„Az önkéntes gyakorlati oldalról tudja megfogni a témákat, konkrét példákat tud megosztani, kiegészíteni és hitelesíteni tudja az elméleti tudást, valamint a saját példáján keresztül egyfajta jövőképet is fel tud vázolni. Az önkéntes hitelességét (és a diákok figyelmének fenntartását) tudja erősíteni, ha saját és mások konkrét történeteit osztja meg (nem csak sikersztorikat, hanem tanulságokat, elakadásokat, újrakezdéseket is). Esettanulmányokat mutat be, illetve akár a saját életútjáról mesél, honnan indult, hol tart most és mik a céljai, hová akar eljutni” – emelte ki Domján Enikő. Hozzátette: „Már a frontális előadás is rengeteget tud adni, ha az a megfelelő módon van összetéve. Ezt a pedagógusok és a diákok visszajelzései is igazolják. Ugyanakkor az a legideálisabb, ha megoldható a diákokkal történő közös munkavégzés és „együtt gondolkodás” is.”

A legjobb megoldás, ha a pedagógus, aki ismeri a tanulókat, érdeklődési körüket, előzetes tudásukat, vezeti az órát, s az ő munkáját támasztják alá az önkéntes gyakorlatból származó történetei, tapasztalata.

 

 

Az elmúlt évek PÉNZ7 rendezvényekről készült felmérései szerint a tanárok szinte kivétel nélkül kiemelték a témahét kísérőeseményeit, többek között a Pénziránytű Alapítvány által szervezett PénzOkos Kupát, a BankCode versenyt, a Részvényfutamot vagy a PénzFutamot. Idén a PÉNZ7 tanórák mellett Jubileumi foglalkozástervek is készültek, szabadabb témaválasztással, több szabadságot adva a pedagógusnak és az önkéntesnek. Ezek révén kötetlenebbül lehet beszélgetni a gyerekekkel a saját vagy a felnőttek pénzügyeiről. A kisfilmek, sőt, a legkisebbeknek szóló mese jóvoltából pedig idén több idő marad a játékra, egészen pontosan a „játékos és gyakorlatias tanulásra”, ami talán az egyik legfontosabb ismérve a Pénziránytű Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország Alapítvány (JAM) által kidolgozott oktatási programoknak.

2024. március 05. 07:03
A szerdán eltűnt két hetes csecsemőt holtan találták meg Nagydorog határában.
Az augusztus 20-ai fővárosi rendezvényeken a mentők 160 embernek nyújtottak segítséget az esti órákig - tájékoztatta...
Szolgálatot teljesítő készenléti rendőrök és három helyi összefogásának, valamint a gyors újraélesztésnek köszönhető...
Először azt mondta, hogy egy fekete kocsit látott, majd leütötték, de újabb kihallgatásán azt vallotta, hogy rosszul...
MEGDÖBBENTŐ - Anyja végezhetett a Nagydorogon megölt csecsemővel. A 25 éves nő azt állítja, rosszul lett és mire mag...
időjárás-jelentés, 2025. augusztus 22., péntek dél
CSECSEMŐGYILKOSSÁG - Megöltek egy kéthetes újszülöttet Nagydorogon. Az anyja azt állította, hogy valaki elrabolta tő...
időjárás-jelentés, 2025. augusztus 22., péntek reggel