Fotó: Havran Zoltán
Hangsúlyozta: a pedagóguspálya vonzerejét és szakmai megbecsülését erősíti az új pedagógus-életpályamodellről szóló törvényjavaslat, amely megalapozza a pedagógusok további jelentős béremelését is. Kifejezte, ha Brüsszeltől Magyarország megkapja a neki járó uniós forrásokat, megindulhat a rendszerváltás óta legnagyobb pedagógusbér-emelés, és a tanárok átlagkeresete eléri majd a 800 ezer forintot.
A jelentkezői létszámban 29 százalékos növekedés figyelhető meg a matematika, természettudomány, műszaki és informatikai (MTMI) területen is, ami annak tudható be, hogy a mai fiatalok sokkal tudatosabbak. Az ezeken a szakokon szerzett végzettséggel egy olyan életpályát terveznek, ami a gazdasági fejlődés iránya miatt vonzóbbá teszi a területet – vélekedett a helyettes államtitkár. Azonban ha tágabb értelemben nézzük, az MTMI-területekhez a magyar társadalom, gazdaság szempontjából kiemelten fontos agrárium, orvostudomány, pedagógia területeket is hozzáadjuk, megkapjuk az MTMI+ kategóriát. Itt már a jelentkezői létszámnövekmény mindent összevetve még jelentősebb, 34 százalékos – emelte ki. Hangsúlyozta, hogy az egyetemek és a gazdaság összekapcsolásával maguk a felsőoktatási intézmények is egy vonzó utat tudnak mutatni a gyorsabb, gyakorlatiasabb képzésekkel. Példaként említette a nyíregyházi Lego-gyár és egyetem kapcsolatát, illetve más városokban a Mercedesszel és az Audival kialakított együttműködést.
Egyre több jelentkező
A jelentkezői létszámban elért, több mint 126 ezer főt jelentő 27 százalékos átlagos növekedés jelentős, azt mutatja, hogy növekszik az érdeklődés az egyetemek iránt. – Tavaly Csák János miniszter úr mottója az volt, hogy az „ahol a felelősség, ott a lehetőség” elvét követve alakítsuk át a felvételi rendszert, ezért az egyetemek hatásköre lett az, hogy ők választhassák meg, kivel kívánnak együtt dolgozni. Azt is lényegesnek tartjuk, hogy a hallgatók el is végezzék az egyetemet, amin az ösztöndíjrendszerrel próbálunk segíteni. Harmincháromféle ösztöndíjat tartunk fenn, amivel mintegy 170 ezer hallgatót tudunk segíteni a 72 milliárd forintos évi keretből – sorolta a helyettes államtitkár.
Úgy fogalmazott, különösen a modellváltó egyetemektől kértek vállalásokat a hallgatói lemorzsolódás csökkentésére, aminek már meg is vannak az első eredményei: ez a mutató 21 százalékról 18,7 százalékra redukálódott.