Nézőpont: Bizakodóak a magyarok, minden adott a fogyasztás bővüléséhez

Az orosz-ukrán háború és az Európai Unió elhibázott szankciós politikája okozta válságon túllendülni látszanak a magyar háztartások és bizakodóak a jövőt illetően: a magyarok anyagi helyzete az elmúlt egy évben javult, a családok pedig optimistábbá váltak, hiszen mintegy 1 millió háztartás tervez nagyobb kiadást a közeljövőben – ez derül ki a Nézőpont Intézet közvélemény-kutatáson alapuló Fogyasztói Barométeréből.

A Nézőpont Intézet először egy évvel ezelőtt, most pedig ötödik alkalommal készítette el a magyar háztartások pénzügyi helyzetét és fogyasztását vizsgáló Fogyasztói Barométert, amely 1000 fős, a hazai háztartásokra reprezentatív közvélemény-kutatási adatokon alapul.

Az elemzés azt mutatja, a magyarok bizakodóak a jövőt illetően és minden adott a fogyasztás bővüléséhez: a háztartások erre szánt forrásai egy év alatt megnövekedtek és az emberek szándéka is megvan, hogy többet fordítsanak fogyasztásra.

A fotó illusztráció: Shutterstock

Éves összehasonlításban (2023 és 2024 szeptembere) látható, hogy a háztartások átlagos jövedelme egy év alatt havi nettó 503 ezerről 600 ezerre nőtt, ahogy a háztartások által elkölthető pénzmennyiség is emelkedett (nettó 602,5 ezerről 623,5 ezerre, amely magában foglalja már a jövedelmen túl az erre használható megtakarításokat vagy hiteleket is). Mindez egyben azt is eredményezte, hogy az emberek a takarékoskodás helyett a fogyasztásukat kezdik erősíteni, hiszen a háztartások alapvető fogyasztásra fordított kiadásai szintén megnövekedtek (244 ezer forintról 274,5 ezerre).

Végül a magyarok jövőbe vetett bizalmát igazolja, egyben a fogyasztás bővülését vetíti előre, hogy a háztartások fogyasztási szándéka is erősödik, hiszen mintegy egymillió háztartás (az összes háztartás 25 százaléka) tervez nagyobb kiadást a következő három hónapban. Mindeközben pedig (márciushoz képest) 15-ről 21 százalékra nőtt azok aránya, akik többletjövedelem esetén inkább költekeznének, semmint megtakarítanának.

A Nézőpont elemzése összességében tehát azt mutatja, hogy a magyarok túllendülni látszanak a háború okozta válságon és minden adott a fogyasztás bővüléséhez, hiszen ehhez mind az emberek anyagi feltételei, mind pedig a szándéka meg van ehhez.

A teljes Fogyasztói Barométer az alábbi linken érhető el.

Módszertan: a Nézőpont Intézet Fogyasztói Barométere 1000 referenciaszemély telefonos megkérdezésével készült 2024. szeptember 23-25. között, mely reprezentatív a hazai háztartások összességére taglétszám és korösszetétel alapján.

2024. október 08. 13:38
Ukrajna immár nyíltan zsarolja hazánkat létfontosságú energiabeszerzési útvonalának elvágásával, ha továbbra sem tám...
Éles diplomáciai feszültség alakult ki Franciaország és Olaszország között, miután Matteo Salvini olasz minisztereln...
Kocsis Máté szerint „a brüsszelita MANöken teljesen elvesztette a fonalat a kamuzásban. Kár folytatnod a blöffölést,...
Migránsellenes tüntetések söpörnek végig az Egyesült Királyságon: Liverpooltól Bristolon át Newcastle-ig tiltakoznak...
Kapu Tibor szó szerint világsztár lett. Megállítják az utcán, fotózkodnak vele úton-útfélen, autogramot, szelfit kér...
family
Himnuszgyalázás, szégyen, botrány - ilyen és ehhez hasonló megjegyzések röpködnek most a neten, hatalmas port kavart...
family
Ki a bűnös? Mit műveltek pontosan a csecsemővel és ki az, akinek rács mögött kell majd ülnie a tragédia után? Az egé...
family
Szinte napra pontosan 28 évvel ezelőtt tették közzé Diana hercegnőről azt a legendás fotót, amin egyiptomi szeretője...
Akár 20 millió forintba is kerülhetett eddig Magyar Péter idei nyara. A Tisza Párt elnöke Dél-Olaszországban, egy vi...