Nagy Márton: fontos közlekedési beruházásokról döntött a kormány

A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben - jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

A Budapest Ariport utasforgalma az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal bővült, tavaly a pandémia előtti rekordot is megdöntve 17,6 millióra emelkedett, és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódhat a növekedés. 2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges közvetlen kapcsolat kialakítása, amely zöld és gyors megoldást jelent, továbbá a repülőtér vonzáskörzete is megnövekedne - fogalmazott.

A miniszter elmondta: a beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.

A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épülne és a légikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolnák. A koncessziós beruházásra külföldi és magyar beruházókat várnak - emelte ki Nagy Márton, hozzátéve, hogy a hasonló infrastrukturális beruházások népszerűek nemzetközileg.


Az új cargo repülőtér megépítésére azért van szükség, mert a Budapest Ariport lassan eléri évi 400-450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját és az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalom számára.

A kormány 5-6 lehetséges helyszínnel számol, a beruházás már meglévő helyszínen vagy zöldmezős formában is megvalósulhat. Feltétel, hogy a légikikötő non-stop üzemeljen és ehhez olyan helyen kell működnie, ami lakókörnyezettől távol esik. Másik fontos szempont a helyszín kiválasztásánál a konnektivitás, a vasúti és közúti infrastruktúra közelsége - tette hozzá.

Mivel a cargo áruforgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, és ezen belül 43 százalékban Kínából, elsősorban keleti országokból érkező befektetők részvételére számítanak a koncessziós pályázaton. A kormány Kínából, a Közel-Keletről, Kazahsztánból vagy Azerbajdzsánból várja a befektetőket, akik nemcsak megépítik, de üzemeltetik is a létesítményt.

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Budapest Airportból kivett 100 milliárd forintos osztalék a költségvetés egyenlegét javítja. A kormány a következő években stabilan 20-30 milliárd forint körül osztalékjövedelemre számít a repülőtér működtetésből származó nyereségből.

MTI/Fotó: MTI/Balogh Zoltán

2025. június 03. 12:48
Az Otthon Start programról, az adócsökkentésekről és a Tisza adóemelési terveiről is írt csütörtöki közösségi oldali...
Ezer forint lenne egy liter benzin Magyar Péter programja szerint, vagyis, ha megszűnne az orosz olajszállítás - ez ...
A rendőrség a napokban tartóztatta le.
BILINCSBEN - Letartóztatták a miskei gyerekgyilkost, a férfi tagadja, hogy ő verte halálra a kétéves nevelt lányát, ...
Árván maradhat a lisszaboni siklóbaleset legfiatalabb túlélője. Szörnyethalt a hároméves német kisfiú édesapja, édes...
family
Négy fő területre kell fókuszálnia a gazdaságpolitikának - erről Nagy Márton beszélt a Közgazdász-Vándorgyűlés veszp...
Hazugság volt Magyar Péter ígérete az áfacsökkentésről - ez derült ki a legújabb felvételből, amely a Tisza Párt gaz...
Az Otthon Start iránti érdeklődés minden képzeletet felülmúlt - ezt írta Orbán Viktor a közösségi oldalán. A kedvezm...