Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy pénteki sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a kormány vizsgálja a benzinárat, mert a Magyar Ásványolaj Szövetség, köztük a MOL, nem tartja be a vállalását. Mint mondta, jövő héten a kormány vizsgálni fogja az üzemanyagárakat, mivel régiós összehasonlításban felfelé lógnak ki a magyarországi benzin- és gázolajárak. A miniszter szerint a kormány el fog gondolkodni azon, hogy szükséges-e beavatkozni a piaci szereplőkkel korábban kötött megállapodás erőteljesebb érvényesítése érdekében. Nincs kizárva a benzinárstop újbóli bevezetése sem.
A korábbi egyeztetéseken, amiket Nagy Márton a Mollal és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőivel folytatott, az volt a kormány igénye, hogy a hazai üzemanyagárak a régiós középmezőnyben legyenek, ez azonban nem teljesült. A KSH pénteki kísérleti statisztikája szerint jelenleg a magyarországi benzinár 3,2 százalékkal, a dízelár 5 százalékkal van a régiós átlag fölött.
A nemzetgazdasági miniszter múlt hét csütörtökön már behívatta a hivatalába a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), köztük a Mol képviselőit a belföldi piacon kialakult magas üzemanyagárak miatt.
A tárgyaláson a felek áttekintették a belföldi üzemanyag-ellátásra és az üzemanyagok árára ható nemzetközi eseményeket és gazdasági folyamatokat. A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb. A közlemény szerint jelenleg a benzin 644 forintba, a gázolaj 658 forintba kerül literenként, vagyis a régiós átlagnál mintegy 7-9 százalékkal drágább mindkettő.
A miniszter felhívta a figyelmet arra a korábbi megállapodásra, miszerint az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük. Ennek alapján figyelmeztette az ágazati szereplőket arra, hogy nem tartják be a vállalásaikat. Hangsúlyozta: határozott elvárás, hogy az üzemanyagáraknak - teljesítve a megállapodást - a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy ennek érdekében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a közeljövőben olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja az árkülönbségeket, így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására, nyomonkövetésére és ellenőrzésére vonatkozólag - olvasható a közleményben.
Tavaly szeptemberben abban állapodott meg Nagy Márton és a Mol képviselője, hogy a kereskedők legalább a régiós középmezőny szintjére csökkentik az üzemanyagárakat, ám az utóbbi időben elcsúsztak innen az árak. A Világgazdaságnak adott interjújában Nagy Márton úgy fogalmazott, hogy a kormány türelme is kezd elfogyni, de hogy ne legyen vita arról, hogy pontosan mi is a régiós átlag, a KSH-t bízták meg mint független, objektív szervezetet, hogy alakítsa ki ennek módszertanát.
A KSH most közölt adatai alapján jogos volt a kormány aggodalma, ugyanis a benzin esetében 3, míg a gázolaj esetében 5 százalékkal vannak magasabban a magyar árak a régiós átlaghoz képest.
Előzőleg 7-9 százalékos eltérésről beszélt a miniszter, így nagy kérdés, hogy végül visszahozza-e a kormány a benzinárstopot. Nagy Márton nem zárta ki ennek lehetőségét, de jelezte, hogy számtalan beavatkozási mód van a kormány birtokában, akár az árrés terhére is.
Időközben közzétette a régiós üzemanyagárakat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), ettől tette függővé korábban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány belenyúl-e az üzemanyagárakba. Az adatok egyelőre igazolják a kormány állítását, miszerint a régiós átlaghoz képest elcsúszott a benzin és a gázolaj ára – írja a Világgazdaság.
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt. A magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A dízel heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, öt százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból.
Jövő szerdán fogja megvizsgálni a kormány, be kell-e avatkoznia amiatt, hogy a hazai üzemanyagárak 20-30 forinttal magasabbak az uniós átlagnál – mondta egy más témában tartott sajtótájékoztatón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a statisztika közzétételét követően pénteken.