Fotó: MTI/Illyés Tibor
A Fővárosi Önkormányzat vezetői a kiadásokat rendszerint a következő évekre ütemezték át, amely ahhoz vezetett, hogy 2025 szeptemberére gyakorlatilag már elköltötték a 2026. évi költségvetés közel egynegyedét.
Az látható, hogy a 2020. évtől kezdve a Fővárosi Önkormányzat vezetése a főpolgármester döntése értelmében egyfajta pénzügyi „diktatúrát” épített fel a rábízott közvagyont kezelő, működtető intézmények és gazdasági társaságok rovására. 2025-ben a Főpolgármester már szinte egyedül dönt a főváros pénzügyeiről, megkerülve a Fővárosi Közgyűlést, új pénzügyi terheket vállal a főváros terhére.
A fővárosi közösségi közlekedés lényegesen kevesebb pénzügyi forráshoz jut, mint ami a működéséhez, valamint a műszaki állapot biztonságos fenntartásához szükséges lenne.
A helyi iparűzési adóból származó bevétel a törvény által fedezetet adna a megfelelő működés és műszaki állapot fenntartásához, de mivel Budapest Főváros Önkormányzata ennél a keretnél jóval kevesebbet fordít a közösségi közlekedés finanszírozására, óhatatlanul megteremti a biztonságot veszélyeztető állapotot (lásd a buszokkal kapcsolatos anomáliák), illetve ebből nem biztosítja a fejlesztés forrását (lásd CAF villamosok fogadása).
2022-2025. években potenciálisan mintegy 600 milliárd forint az olyan forrás, amelyet nem közösségi közlekedésre használ fel a Fővárosi Önkormányzat (csak 2025-ben ez az összeg 148 milliárd forint).