Turnén a két alapító gitáros, Mike Stern és Al Di Meola közt
A borítón szereplő, fekete hattyút ábrázoló festménye hogyan kapcsolódik a koncepcióhoz?
Filozófiai értelemben a cím tökéletesen tükrözi mindazt, amiről beszéltem. A koncertek végére a fekete hattyú, amely a zenekar mögött megjelenik, fokozatosan fehérré változik, ez a változás szimbolikus jelentéssel bír, és valahol igaz magára a nyolcvanperces műre is. A cím pedig arra a gondolatra utal, milyen érzés lesz majd évtizedek távlatából visszatekinteni mindenre, ami itt és most történik a világban. Az új albumot leginkább bakeliten érdemes meghallgatni, hiszen ez a formátum adja vissza legjobban a mű intimitását és mélységét. A streaming világának természetesen megvan a maga helye, de az másképp ad teret a művészi kibontakozáshoz, és jelentősen megnehezíti egy koherens művészi út felépítését. Bár mi is alkalmazkodunk ehhez a környezethez, csupán a legszükségesebb mértékben tesszük. Az évtizedeken át tartó sikerek a hetvenes évektől megalapozták azt a bázist, amelyre művészileg tudunk építkezni.
Mennyire hiányzik a mai popkultúrából, hogy az előadók ennyi utánajárást és munkát tegyenek a zenéjükbe?
Mi most is arra törekedtünk, hogy ugyanolyan igényességgel készítsük el ezt az albumot, amilyen szellemiséggel tizenhat évesen zenésszé váltunk. Tudjuk, hogy tisztelettel tartozunk a közönségünknek, hiszen általa kelhet életre a zenénk. Abban az időben, amikor disszidáltam, éreztem, hogy mindenki ki van éhezve az egyedi hangzásra és az erős mondanivalóra. A zeneipar másképp működött: a nagy lemezcégek tudták finanszírozni a komoly stúdiókat, a zenészek magasabb társadalmi státuszt élveztek. Ez mára gyökeresen megváltozott. Ezért nem is kritizálom a fiatal kollégáimat, nekik nincsenek meg azok a lehetőségeik, amelyek nekünk megvoltak. A múlt héten a londoni Oxford and Cambridge Clubban jöttek össze a világ vezető zenei cégei, a zeneipar jövőjét latolgattuk. Anno például naponta harmincötezer lemezt adtunk el Németországban, a barátom, Ian Anderson a Jethro Tull-lal pedig nyolcvanmillió albumot értékesített. Ez a piac teljesen átalakult mára. Igaz, Taylor Swift összességében nagyobb forgalmat generál, mint annak idején a Beatles, a zeneipar mégis egyre uniformizáltabbá válik, nincs valódi tér vagy szélesebb igény az egyediségre. A streaming világa nem támogatja a művészi fejlődést, és sokkal nehezebb hosszú távon építkezni. Az új körülményekhez mi is kénytelenek voltunk alkalmazkodni, hosszú ideje saját infrastruktúránk van. Ez biztosítja, hogy továbbra is a legmagasabb színvonalon alkothassunk, és megőrizzük a zene iránti elkötelezettségünket.