július
18.
Frigyes
EUR: 325.41
USD: 289.38
Kövessen minket!
Bejelentkezés

Autó

Nagy név, csöppnyi autó
2014. június 17. 17:43

Nagy név, csöppnyi autó

Opel Adam 1.4 100 LE JAM teszt

A história szerint az Opel alapítója, Adam Opel enyhén szólva nem volt egy autó-fan. A cég autóiparba való belépését, és így az Opel autómárkaként való létezését igazából a fiainak köszönhetjük, pedig apjuk kifejezetten megtiltotta nekik az automobilban, mint üzleti perspektívában való gondolkodást. Az autót ördögi szerkezetnek tartotta, amely igen tűzveszélyes, ráadásul véleménye szerint egyáltalán nem volt benne üzleti lehetőség, így aztán az Adam Opel AG nem is gyártott autót - egészen addig, amíg élt az alapító. De bármennyire is ellenezte az autógyártást az öreg Adam, az bizonyára neki sem lett volna mindegy, hogy ha egyszer mégis egy kocsi viselné az ő nevét, az miféle lenne. És talán jobban örült volna, ha nem egy cuki kabala kocsira esik a választás, hanem valami férfiasabb, nagyobb darabra, mondjuk egy Insignia-féle sikermodellre, ha a márka jelenlegi kínálatát vesszük alapul.

GALÉRIA

Az Opel marketingesei azonban úgy tartották jónak, ha egy 3,7 méteres, vidám városi mini viseli az alapító keresztnevét, amit egyébként nem „Edemnek”, hanem Adamnak kell(ene) helyesen ejteni. Tehát kicsit nyílt a-val, vagy ha úgy tetszik, lerövidített á-val, ahogy a németek. Egyébként ha a feltűnésre és figyelemfelkeltésre optimalizálták az Adam nevet viselendő modell kiválasztását, akkor kitűnő munkát végeztek, mert a kis Adam bizony nagy érdeklődésre tart számot úton, útfélen!

Fehér tetejű, világoszöld autónkat legalább annyian megcsodálták az utcán, mint debütálása idején a modernkori Fiat 500-ast. És tulajdonképpen ez utóbbi az egyetlen autó a piacon, amit valódi konkurensként tudnék megnevezni. Említhetnénk még a MINI-t, az Audi A1-et, esetleg még az Alfa MiTo-t, de azok mégiscsak nagyobbak, és egy kicsit másról is szólnak, mint a Fiat 500 – Opel Adam páros.

Mert itt tényleg háttérbe szorul a kettőnél több főre értelmezett praktikum, a hátsó ülés és a csomagtartó csak szükségmegoldásként szolgál. Persze a gyerekek imádták a hátsó odú kuckós hangulatát. No meg azt, hogy karnyújtásnyira (se) voltak tőlem, így a piros lámpáknál simán tudtuk adni-venni az üdítős kulacsot, ropit, pisztáciát, kedvenc kabalát és ki tudja még mit. Pont elfért hátul a két gyerekülés, azt pedig kifejezetten szerették, hogy a fehér kárpit védelme érdekében szigorúan csak cipő nélkül utazhattak, így még ebből az apró nyűgből is erényt kovácsoltunk. Na persze nem ment volna ez ilyen mosolygósan télen, havas, latyakos időben, de az Opel Adam nem is gyerekek utaztatására termett – ahogy egyébként egyetlen két- vagy háromajtós autó sem.

Az Adamban ülve alig várták a lurkók, hogy besötétedjen, mert ilyenkor érvényesült igazán a tetőkárpit alá rejtett sok-sok ledlámpa fénye. Ezek a csillagos égboltot hivatottak imitálni, ráadásul a ledek fényereje állítható (és persze le is kapcsolható az egész). Egy ilyen trendi városi miniben manapság nagyon fontosak az efféle fícsörök, így aztán nem is ez az egyetlen bolondozás az Adam opciós listáján. Csillagok helyett például kérhetünk kék eget bárányfelhőkkel vagy rajtzászló-mintát is a mennyezetre, és a kasztni illetve az utastér elemeinek színét illetően is zavarba ejtően sok lehetőség kínálkozik.

Ugyanígy a felni-felhozatalnál, ahol még arra is van lehetőség, hogy az egyik küllő színes legyen - nekünk ilyen nem volt. Pedig nagyon dögösen néz ki ez a megoldás, de kár, hogy a hátsó kerekeknél fekete dobfék éktelenkedik kifelé a réseken a nagyfiús tárcsák helyett.
Matricákat is kérhetünk a kasztnira számtalan kivitelben, köztük rengeteg szellemes megoldással, szóval testre szabásból csillagos ötöst érdemel az az autó. Biztos jó móka lehet összeállítani saját Adamunkat, ha közben nem szegi kedvünket az, hogy mutatós felárat kell fizetni a legtöbb kunsztért.

Kiindulásként egyébként három stílus kínálkozik, a vagány JAM (ilyen volt tesztautónk is), az elegáns GLAM valamint a sportos SLAM. Tulajdonképpen mindegyik kivitel leginkább fiatalos, játékos és sportos, de legutóbbi az autó viselkedésére már kevésbé igaz. Pedig tesztpéldányunkat a jelenlegi csúcsot képviselő 1,4-es szívó benzines hajtotta, ami elegendő ugyan az 1060 kilós járgány mozgatásához, de egy ilyen csodabogárban az ember ennél egy kicsit többre vágyik. Mondjuk ki: egy mini turbós masina jobban illene hozzá. Mert ha már formájában trendi, akkor műszaki lényegét tekintve is igazán lehetne az.

És lesz is! Csak az Opelnél ezúttal nem adják rögtön az igazi jóságot, hanem gondosan beosztják a puskaport. Lesz még itt nemulass, ha megérkezik az egyliteres turbós benzines, a dízel, az automataváltó, na meg a hatfokozatú kézi. A miénkben csak ötgangos váltó van, aminek kapcsolhatósága nem a legsimább, ezen kívül lehetne hosszabb az ötödik sebesség. 4000 környékén forog a főtengely az autópályás 130-nál, ami önmagában nem lenne baj, hiszen láttunk már ilyet máshol is, csakhogy az Opel - egyébként jól bevált - 1,4-es benzinese ezen a fordulaton sajnos már elég bántóan megtölti zúgással az Adam utasterét. És sajnos más kényelmetlenség is akad: az első kerekeket erősen megvezetik a nyomvályúk, ami a sportosság jegyében feszesre hangolt futóművel és a közvetlen, de túlszervózott kormánnyal tud kellemetlen meglepetést szerezni. Rossz úton tehát ráz és kóvályog az Adam, bizonytalan az egyenestartása, ráadásul a mélyre húzott első lökhárító folyton hozzádörgölőzik a fekvőrendőrökhöz. Ezek ismeretében talán nem csoda, hogy Budapesten használva nem bizonyult igazán kellemes társnak. Mi pedig főleg itt kocsikáztunk vele, városban, tehát elvileg az egyik „természetes élőhelyén”, de mindvégig az volt az érzésem, hogy nem idevaló. Bécs makulátlan aszfaltján bizonyára sokkal kényelmesebb vele közlekedni, de a gyorsulása az osztrák tökéletességtől se lesz jobb. Így a vezetési élmény ott sem adja azt, amit a nagy papucsokra ültetett feltűnő külső alapján várhatnánk.

A fogyasztásunk 7,6 liter lett tömény városi forgalomban, amivel manapság szintén nem lehetünk elégedettek egy ilyen pici autó esetében. Ennyit eszik egy Golf kombi alatt (városban) az 1,4 TSI gyengébbik változata, mellesleg turbós motor lévén sokkal biztatóbb lendületet is ad annak a nagy kasztninak, mint az Opel 1,4-ese a majdnem pehelysúlyú Adamnak. És akkor a PSA 1,6-os turbójáról még nem is beszéltünk, ami puskagolyóként repítené az Adamot - alacsonyabb, de legrosszabb esetben is ugyanilyen fogyasztással.
A helykínálat elől tágas, hátul csak gyerekeknek jó, a csomagtartó pedig hétköznapi bevásárlásokon kívül másra nem igazán alkalmas. Egészen mély, de nagyon rövid, így még teljesen átlagos méretű tárgyak beszuszakolásával is meggyűlhet a bajunk. A hátsó üléstámlák lehajtása persze segít, de sík rakfelületre ne számítsunk, akkor meg már inkább berakom a hátsó ülésre a cuccomat. Már ha nincs ott senki illetve semmi… szóval a praktikum nem az erőssége az Adamnak.

Az elbűvölés viszont annál inkább! Az utastér formavilága, a színek és az anyagok összjátéka legalább olyan lenyűgöző, mint a kasztnié. A gombok elhelyezkedése könnyen tanulható, akárcsak a gyönyörű felbontással és nagyon szép dizájnnal ellátott érintőképernyőé. A kormány jó fogású, fűthető, és a rásegítés erőssége is állítható, úgy is mondhatnánk, hogy az eleve feleslegesen könnyű forgathatóságot még jobban megkönnyíthetjük. A zene egész jól szól, az első ülések döntögetése viszont nagyjából olyan, mint a legtöbb kétajtósban: többnyire idegesítő. Rekeszből alig van, és a meglévők is picik. Extrából viszont lehet jó sok, ha úgy akarjuk, az opciós lista szép nagy.

Átlagos igényekkel válogatva nem is marad meg a 3,6 milliós alapár közelében az 1,4-es 100 lovas Adam. Nagyjából egymillióval drágább egy olyan kivitel, amit tényleg odaállíthatunk az 500-as mellé, és elgondolkodhatunk, hogy melyik trendibb. Tesztautónk ára az 5 milliót közelítette, ami észérvekkel semmiképpen nem védhető. Egyedül érzelmi oldalról közelítve lehet elfogadni ezt az ár/érték arányt, tehát valószínűleg az veszi majd meg, aki erősen emocionális alapon választ autót. Hogy mennyien lesznek ilyenek? Meglátjuk, mindenesetre az egyhetes teszt után azt kijelenthetem, hogy minden hiányossága ellenére tényleg nagyon meg lehet szeretni az Adamot. Az objektív értékelésnél segít az Adamnak, hogy olcsóbb, mint a MINI vagy az Audi A1, de nehezíti a helyzetét, hogy a Fiat 500 közel van árban, ami matricák, LED-es csillagos tetőkárpit, színkavalkád és egyéb cicomák nélkül is elbűvölő autó – ennyi év után is...

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Árak, felszereltség, műszaki adatok



Mások ezeket is megnézték


autó tesztautó teszt kompakt opel német benzin divat

Kövesse csak az Önt érdeklő témákat! A + jelre klikkelve felveheti az adott témát a követett témák közé. Ettől kezdve bárhol az oldalunkon a „Követett témák”-ra klikkel, ott már csak az Önt érdeklő tartalmakat látja majd.





További hírek





MŰSORÚJSÁG    
Most
Később

© 2019 TV2 Zrt.
A tények.hu felületén megjelenő illusztrációk egy részének forrása: Europress fotóügynökség


Powered by Neoport Core CMS engine



Friss Népszerű Követett
Friss Legnépszerűbb Követett Közelben Időjárás
Hagyományos Hírtérkép Idővonal