szeptember
21.
Máté, Mirella
EUR: 332.5
USD: 300.96
Kövessen minket!
Bejelentkezés

Sport

Egy lóerőre jutó örömben verhetetlen
2012. október 23. 11:39

Egy lóerőre jutó örömben verhetetlen

Mazda MX-5 1.8 Takumi teszt

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Ez egy bivalyerős járgány, ugye? Szokták kérdezni az ismerősök, ha MX-5 volánja mögött ülök. Nos, a válasz: nem az. Természetesen nem is gyenge, de ez a roadster teljesen másról szól. Aki erőből szeretne örömautózni, annak ajánlom például a Nissan 370Z-t – nyitott változatban több mint kétszer ennyi pénzért. Mondhattam volna még sok más sportautót is, de ez jutott először eszembe, bizonyára azért mert a Z is egy nagyon profi darab. És nem csak attól, hogy 330 ló lakik az elejében, bár ez kétségtelenül sokat számít. Főleg úgy, hogy ez a ménes kétszer akkora motorból tör elő, mint MX-5-ösünk 1,8-asa, és hengerekből is kettővel több van, ráadásul V-elrendezésben.

KÉPGALÉRIA

De akkor mégis miért is jó ez a Mazda – merül fel jogosan a kérdés. Mit tud az MX-5, amit mások nem? Mi az, ami miatt immár 22 éve jól megy a bolt vele? Nagyon tömören fogalmazva a vezetés őszinte élvezetéről van szó, de tudom, hogy ez nagyon karcsú és elnagyolt magyarázat. Ha hozzáteszem, hogy ez, az autósvilágban oly ritkán fellelhető élmény a Mazdánál hatmilliótól indul a Mazdánál, profi műszaki tartalommal, ráadásul ezen az árszinten páratlan értékállósággal, akkor már félig meg is indokoltam az MX-5 sikerét, de lássuk a másik felét is!


Itt úgy érzem, hogy érdemes megint felemlegetnem azt, amit annak idején, az új MX-5 debütálására készült vaskos sajtóanyagban olvashattunk, mert tökéletesen szemléltetni az autó lényegét. Ez az iromány többször emlegette a Jinba Ittai kifejezést, amelynek jelentése nem más, mint a ló és lovasának egysége. A kifejezés a Yabusame harci játék hagyományaira vezethető vissza, ahol a nyilas a lován vágtatva lövöldözi ki vesszőit a cél felé. Ahhoz, hogy pontos legyen, a ló és lovasa egyként kell, hogy mozogjon, ellenkező esetben a nyílvessző célt téveszt. Tehát az MX-5 tervezői - ahelyett, hogy pusztán az erőre és a sebességre összpontosítottak volna - arra törekedtek, hogy ideális egyensúly legyen a kocsiban, és többek között ez az, amiért annyira imádunk emixötözni!


A tengelyek közötti közel 50-50%-os súlyelosztás, az alacsony tömegközéppont, a remek felfüggesztések és a strapabíró fékek mindent biztosítanak a páratlan élményhez. Egyébként Akkor is élvezhető az autó, ha nyugalomban, lassan kocsikázgatunk, nem pedig a nagy (kanyar)sebességet hajszoljuk. Ha mégis így teszünk, akkor egy vérbeli sportautóhoz illően, a hátsó kerekeket hajtva játszadozhatunk. Persze a roadster felépítmény fogalma ezt egyértelműen definiálja, ahogy a kétülésességet és a nyitható tetőt is, de nem árt megerősíteni a tényt, hogy az MX-5 első kerekei csak az irányításról gondoskodnak, a hajtással nem kell bajlódniuk. A 160 lóerős kétezres változattal szemben a mi 126 lovas 1,8-asunkban nincs önzáró difi, de ettől még az arra affinisek szépen tudnak vele keresztbemenni, csak melósabb a dolog. A futómű sem olyan profi, mint az erősebb tesóé, de az úttartás így is feszes, bár igazság szerint egy kicsit jobban dől a kasztni, mint ahogy kívánnánk egy ilyen kocsiban.

A 22 évre visszatekintő, gondos mérnöki munka eredményeként előállt vezetési élmény természetesen szabad ég alatt az igazi! Az MX-5 nem az a fajta nyitott autó, ahol amolyan tető nélküli szélcsendben ücsöröghetünk, itt bizony van huzat rendesen. A szélvédő nem egy nagy előretolt üvegkupola, hanem csak egy szokásos szélvédő, és az országúti tempó mellett már hátulról is erősen bekavar a szél, hiába hajtjuk fel a parányi rácsot a két bukókeret között. Bárki bármit mond, így teljes az az élmény, amit az autóvezetés nyújtani tud. Akkor sem kell megijedni, ha menet közben hirtelen elered az eső, mert pár másodperc alatt felhúzhatjuk a kis vászon kapucnit. Csak hátra kell nyúlni, előrehúzni a szélvédőkeretig, majd ott zárni a reteszt (az ablakokat egy picit le kell ereszteni, hogy ne feszüljön meg a tetőszerkezet). Még csak megállni sem muszáj, elegendő lelassítani olyan tempóra, aminél a menetszél már nem akadályozza meg a ponyva előrehajtását. Ennyi, kinyitni pedig még egyszerűbb. Nem létezik ennél gyorsabban mozgatható tető! Annak pedig szerintem csak örülhetünk, hogy nem motorok intézik a nyitást-zárást, mert így ki van zárva azok meghibásodási lehetősége.

További előnye, hogy nagyon csekély helyet foglal a lenyitott tető, ráadásul itt még azt a keveset sem a csomagtérből veszi el, hanem van saját ürege – amely mellesleg a bezárt tető alatt megüresedve kitűnő belső tárolóként, afféle kalaptartóként szolgál. Tehát időjárástól és hangulattól függetlenül, mindig 150 literes poggyásztérrel számolhatunk. Nem nagy, de ekkora autóban hogy is lehetne öblösebb, egyébként pedig okos pakolással két embernek egy kirándulásra elegendő. Ezen kívül az ülések mögötti „titokrekeszek” is be tudnak fogadni egy-egy kisebb kézi táskát, és a támlák mögött is marad némi hézag, ami szintén kihasználható. Az ülések sportautósan keményre tömöttek, de kényelmesek, oldaltartásuk azonban nem elegendő ahhoz a nagymértékű tapadáshoz, amire képes az MX-5. A támlákon sajátos módon érezhetők az úttest egyenetlenségei által keltett remegések, akárcsak a belső tükrön - ez is hozzátartozik az MX-5-élményhez . A kormányzás továbbra is precíz és közvetlen, a két szélső állás között mindössze 2,7-szer fordul körbe az egyébként sportosan kicsi volán. A tárcsafékek kitűnőek, nagyon jól emésztik a nem egészen 1,1 tonnás „száguldó tömeg” sebességét. A pici, jó fogású sebességváltókar remekül kapcsolható szerkezetet irányít, de az 1,8-as motor esetében ez nem hat-, hanem csak ötfokozatú.


Az utastér kitűnő minőségről tanúskodik, úgy az összeszerelés, mint az anyagválasztás terén. Utóbbit illetően természetesen arra is nagy figyelmet fordítottak, hogy a tűző napnak, szélnek és pornak ellenálló, valamint könnyen tisztítható burkolatokat alkalmazzanak. A helykínálat értelemszerűen kicsi. Ez az MX-5 egyébként tágasabb, mint az előző modell, de még így is sportosan szűkös. Átlagos magasságomból adódóan szerencsére nekem minden úgy tökéletes, ahogy van, továbbra is úgy érzem benne magam, mintha pontosan rám szabták volna. Pedig a kormány csak magasságában állítható, a mélysége fix, akárcsak az ülés magassága.

Ez van, sajnos úgy tűnik a nagyobb termetűeknek más sportautó után kell nézniük, bár meg kell jegyeznem, hogy a termetesebb fajták sem kifejezetten tágasak és kényelmesek, de például egy SLK már élhetőbb felépítmény ebből a szempontból. Aki kényelmesen elfér, annak viszont már álló helyzetben is izgalmas az MX-5. Az ülés, a műszerfal és a váltó körbeölel, hátranézve nincs messze a fara, hiszen közvetlenül a hátsó kerék előtt, a padlón ülünk. A motorháztető roadsterekhez méltó módon hosszan nyúlik előre, és bentről nézve bizalomgerjesztő a közepén végighúzódó domborulat.
A fogyasztását normálisnak nevezném, nem magas, de a kis össztömeg és a japán profizmus ismeretében akár kevesebb is lehetne. Mindenesetre az eddigi tesztjeim szerint átlagosan 8 liter körül lehet megállapodni az 1,8-as MX-5-tel, amely egy literrel több, mint a gyár által megadott kombinált érték, de különösebben nem izgat ez a téma egy sportautónál, amíg nem bőven 10+ literes adatokról van szó. Egyébként egy kényelmes országúti autókázás részeredménye 6,9 liter lett – némi szerpentines mókával fűszerezve.


Végül lássuk, hogy mit keres megint az MX-5 a tesztautók között! Talán már az olvasók által is megszokott több éves gyakorlatot követve, illetve ahogy sportautók körében „illik”, 2012-re is készült limitált széria az MX-5-ből. Ez ad aktualitást a mi autónknak is, amely a Takumi sorozat egyik tagja. Erről leginkább egyedi, sötétlila fényezése és acélszürke, tízküllős felnijei árulkodnak a külső szemlélők számára, illetve a fehér harmadik féklámpa sem széria. Belülről látható, hogy felszereltségben is többről van szó. Barna bőrkárpit feszül az üléseken és az ajtóbetéteken, a kormányon pedig fekete, szürke cérnával varrott fajta. A pedálokon alumínium taposófelületek vannak csúszásgátlóval ellátva, de ebben az autóban ezeknél sokkal szokatlanabb, hogy végre rendelhető hozzá navigáció! Nem csak a Takumihoz, hanem más kivitelekhez is. A TomTom érintőképernyős termékéről van szó, amely jól használható, de a kijelzője az MX-5-ben túl alacsonyra került, ezért ha látni akarjuk, akkor teljesen le kell vennünk a tekintetünket az úttestről, ez pedig nem biztonságos. Az autó egyébként az, van is a felszereltségi listán négy légzsák és menetstabilizáló elektronika, de a kényelem oldalán is elég bőkezű a csomag. Van ülésfűtés, automata klíma Bluetooth, tempomat, USB-csatlakozó, elektromos ablakok és központi zár. Mindez 7 millió forintba kerül, az alapkivitelhez képest tehát cirka 1,1 millióval drágább a Takumi kivitel, amely egyébként csak 1,8-as motorral érhető el. Tesztautónk még így is 1,3 millióval olcsóbb, mint a kétezres változat, ami dinamikusabb ugyan, de ennyivel nem ér többet. Így aztán az ára miatt én az 1,8-ast venném. Erre is lehet azt mondani, hogy túl drága, de amellett se menjünk el szó nélkül, hogy a használtautó-piacon még ötévesen is 4-5 milliót érnek azok a jól felszerelt (Challenge) 1,8-as MX-5-ösök, amelyeket újonnan ma 6,4 millióért lehet megkapni.

Ennek fényében azt hiszem megéri venni egy ilyen kocsit, már ha megteheti valaki. Családosoknak értelemszerűen csak második autó lehet, de gyerek nélkül is elég sok kompromisszumot kíván egy pártól, ha ez az egyetlen autójuk. Egy viszonylag jól kereső egyedülállónak viszont szerintem ez a tökéletes választás, ha az átlagosnál erősebb vonzalmat mutat a vezetés öröme iránt.

Műszaki adatok
Árak és felszereltség
 




Mások ezeket is megnézték


autó tesztautó benzin sport sebesség vezetési_élmény

Kövesse csak az Önt érdeklő témákat! A + jelre klikkelve felveheti az adott témát a követett témák közé. Ettől kezdve bárhol az oldalunkon a „Követett témák”-ra klikkel, ott már csak az Önt érdeklő tartalmakat látja majd.





További hírek
Címvédő a fogathajtó csapat
Óriási magyar sportsiker! Hölle Martin egyéniben, illetve az ifj. Dobrovitz Józseffel és Osztertág Kristóffal kiegészülő...





MŰSORÚJSÁG    
Most
Később

© 2019 TV2 Zrt.
A tények.hu felületén megjelenő illusztrációk egy részének forrása: Europress fotóügynökség


Powered by Neoport Core CMS engine



Friss Népszerű Követett
Friss Legnépszerűbb Követett Közelben Időjárás
Hagyományos Hírtérkép Idővonal