július
17.
Endre, Elek
EUR: 325.41
USD: 289.38
Kövessen minket!
Bejelentkezés

Autó

Négy lábbal nagylábon
2012. február 7. 18:18

Négy lábbal nagylábon

Jó párosítás a kétezres dízel és az intelligens összkerékhajtás. Az Insignia fogyasztása még így is bőven jó, és a felárát is megéri a 4x4

Opel Insignia 2.0 CDTI Sport 4x4 teszt

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Sokat dicsértem már az Opel FlexRide futóművét, de mindig inkább az élmény oldaláról, és kevésbé a kényelem szempontjából megközelítve. Pedig az alkalmazkodó természetű, aktív lengéscsillapítás pont arra hivatott, hogy a komfortnak és a stabil úttartásnak is eleget tegyen - lehetőség szerint. Csak hát rendszerint eme két ellentétes elvárás között nem lehet teljes igazságot tenni, valamelyik javára mindig elbillen a mérleg. Insigniánk esetében a sportosság serpenyője a nehezebb, főleg úgy, hogy abban csücsülnek a 19 colos papucsok és a széles gumik is. Ezzel együtt a rugózásra sem mondanám, hogy rázós, de végeredményben mégsem a hátsójukra kényes utasoknak, hanem inkább az átlagosnál izgágább vezetőnek kedvez a hangolás. Ő pedig a kraftos motort is kedveli, amit a 160 lovas, 350 Nm-rel megtámasztott dízelben meg is talál, de szeretne minél gyakrabban élni is ezzel az erővel. Ezt viszont nehéz úgy megtenni, ha gyakran elpörögnek a hajtott első kerekek, és a bátrabb gázkezelésre folyton beszól az elektronika.

Az összkerékhajtás jelenti a megoldást, hiszen így szükség esetén a hátsó kerekek is vállalnak az erő aszfaltra való átadásából. Az egyébként csak egy pozitív externália, hogy így télen is lehet sportosan vezetni, a hangsúly sokkal inkább az aktív biztonságon van. Elég csak arra gondolni, amikor beláthatatlan kereszteződésből vagy kapualjból kell a felsőbbrendű útra „vakon” kikanyarodnunk, és hogy még veszélyesebb legyen a helyzet, képzeljünk az autó alá vizes vagy havas utat. Ilyenkor bizony nagyon jól jön, ha kövér gázzal indulhatunk fittyet hányva az első kerekek tapadására, és nem kell nyakat behúzva várni, hogy belénk szaladjon az a szerencsétlen, aki elé a legnagyobb körültekintéssel, mégis vétkesen hajtottunk ki. Ehelyett padlógázzal, magabiztosan megoldható a helyzet. Olyankor is hasznos az összkerékhajtás, amikor menet közben csúszik meg az autó, de ez is eleve kisebb eséllyel következik be, mint egy szimpla első vagy hátsókerekesnél. Ritkábban szorulunk az ESP segítségére, és ha mégis szükség van a „robotpilóta” beavatkozására, az is sokkal hasznosabb tud lenni a 4x4-gyel. Télvíz idején a hegyes-dombos vidéken élőknek ajándék, ha mind a négy kerék hajt, mert enélkül sokszor csak keserves küzdelmek árán tudnak hazajutni.

De nézzük egy kicsit részletesebben, mit is takar az autó hátulján díszelgő aprócska 4x4 felirat! Bár evidenciának számít, mégis érdemes leszögezni a koncepció lényegét: a cél az, hogy a Haldex rendszer a legjobb tapadással rendelkező kerekekre juttassa a nyomatékot, és elvegye a rossz tapadásúaktól. Alapesetben az első kerekeket hajtja, a hátsókat pedig húzósabb kanyarokban, gyorsításkor illetve elinduláskor fogja munkára a rendszer. További finomítási lehetőséget ad a hátsó tengelynél csücsülő részlegesen önzáró differenciálmű. Ez a jobb és bal kerék között is eltérő arányban osztja el a hajtást attól függően, hogy mit diktálnak a szenzorok. A folyton változó ide-oda adagolás nagyon gyorsan és simán történik, a vezető csak annyit vesz észre, hogy feltűnően jól tapad és oltári gyorsan képes kanyarodni az autó.

Mivel a hajtáselosztást a központi agy intézi, a „döntéshozatalban” figyelembe veszi azt is, hogy a FlexRide futómű éppen milyen beállításokat használ. Sőt, sport módba kapcsolva nem csak a lengéscsillapítók, a kormányrásegítés és az elektronikus gázpedál viselkedése változik meg, hanem a 4x4 rendszer is az agilisabb vezetést támogató stílusra vált -  tehát könnyebben dönt a hátsó kerekek javára. A magyar nyelvű menüből egyébként kiválasztható, hogy az előbb felsoroltak közül melyikre legyen hatással a sport gomb megnyomása, tehát nem kell feltétlenül bevállalni például a keményebb a rugózást, ha csak az élénkebben reagáló gázpedálba és a piros műszerfal-világításba szeret bele valaki. Ez mind szép és jó, de mint minden ilyesminek, természetesen ennek is meg kell fizetni az árát. A 160 lovas dízel esetében 760 ezret kell kicsengetni érte (érdekes, hogy a 195 lovas csúcs-dízelnél 200 ezerrel kevesebbet). Ezen kívül fogyasztástöbblettel is számolni kell, noha ez egy mai dízelmotor étvágyából kiindulva nem sok. Városban cirka egy, odakint pedig félliteres többletet eredményez az okos hajtás. A sok autópályán való használat és a kevés városi kilométer nálam 7,6 literes átlagot hozott, összkerék nélkül kb. 7 liter lett volna, de cseppet sem izgatott a különbség, ennyit megér a 4x4 nyújtotta plusz.

Az viszont zavart, hogy az egyébként sem túl könnyed váltót itt még nehézkesebbnek érezni, ami a nagyobb ellenállású hajtásrendszernek tudható be - akárcsak az Antarában. A menetteljesítményeken is ront egy kicsit a 4x4, de így is jól megy az autó. Úgy tűnik, hogy ebből a szempontból bebiztosították magukat a tervezők (vagy a marketingesek), mert az összkerék-hajtás a kétliteres dízel esetében a 110 és 130 lovas verzióhoz nem, csak a két erősebbhez érhető el. A mi 160 lovas változatunk alapára viszont már enélkül is 8,1 millió, a 4x4 változat esetében pedig már inkább a 9 milliós szinttel kell közelebbről barátkozni (pontosan 8,83 m). Ezen azonban még mindig sokat lehet tupírozni, esetünkben egészen 11,7 millióig szaladt a számla. Pont ennyiért a 325 lóerős Insignia OPC-t is hazavihetjük, amit vezetni – és sajnos tankolni is – egészen más világ. Nézzük, melyek azok a nagyobb tételek, amelyek nagyot dobnak a végösszegen. Az erősebb dízelhez és a 4x4-hez minimum szükséges Edition szintnél eggyel magasabb, Sport kivitelünk majdnem félmilliót jelent, de jó hír, hogy ez már tartalmazza a FlexRide futóművet. A külső és belső dizájnt még dögösebbé varázsoló OPC Line csomag cirka 400 ezer, az Indian Summer fantázianéven futó, gyönyörű bőrkárpitozás pedig 860 ezerbe kerül. A navigációs rendszer, a DVD lejátszó és a telefon-kihangosító megint elvisz egy félmilliót, a 19 colos felnik pedig 200 ezret.

Tesztautónk áráért a prémiummárkák középkategóriás kínálatában is bátran turkálhatunk, akár az összkerékhajtású változatok között is nézelődhetünk, már ahol van ilyen két liter körüli dízellel párosítva (BMW-nél és Audinál van, Mercedesnél és Lexusnál nincs). Ha viszont az extrafelszerelések kosarából is ugyanolyan bátran szeretnénk szemezgetni a nagymenőknél, mint tesztautónk esetében, akkor ott még több pénzre lesz szükség. Insigniából viszont egy minden hájjal megkent változatot lehet ennyiért összehozni, bár az igazat megvallva engem a már említett OPC változat „alternatívája” jobban foglalkoztat, mint a konkurencia kínálata. Abból is van ötajtós változat 530 literes csomagtérrel, és abban is ugyanúgy recseg a kormányra eszkábált fémutánzatú műanyagbetét, mint ebben a kocsiban, de minden apróbb hibát feledtet a vezetési élmény. Abban is szép formák veszik körül az utasokat, izgalmas részletekkel színesítve – és persze még sportosabb stílusban – de akárcsak itt, ott sem mindenhol tökéletes az összeszerelés illetve néhány alkotóelem rögzítése, csak ott még annyira sem érdekelt, mint itt. Aki nem sajnál ennyi pénzt kiadni egy autóért, az nem csalódna ebben az Insigniában sem. Kétségtelen, hogy nem ez teszi ki az eladott példányok zömét, jóllehet, már egy elterjedtnek mondható 130 lovas CDTI is a 8 milliós kategóriába tartozik.

Az opciós listán nagyon nagy a választék, szerepelnek rajta olyan modern vezetést segítő kiegészítők is, mint a táblafelismerő vagy sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens. Alapfelszereltségként minden Insignia tele van légzsákokkal, egyedül a hátsó függönylufi feláras, de az is bőven megér 80 ezret.

Árlista és kiegészítők

Műszaki adatok




Mások ezeket is megnézték


autó biztonság teszt opel dízel német nagyok tesztautó

Kövesse csak az Önt érdeklő témákat! A + jelre klikkelve felveheti az adott témát a követett témák közé. Ettől kezdve bárhol az oldalunkon a „Követett témák”-ra klikkel, ott már csak az Önt érdeklő tartalmakat látja majd.





További hírek





MŰSORÚJSÁG    
Most
Később

© 2019 TV2 Zrt.
A tények.hu felületén megjelenő illusztrációk egy részének forrása: Europress fotóügynökség


Powered by Neoport Core CMS engine



Friss Népszerű Követett
Friss Legnépszerűbb Követett Közelben Időjárás
Hagyományos Hírtérkép Idővonal